Door Jet van der Wal
5 minuten

Haal waarde uit uw klanten

Als u goed bent in het behouden van klanten kost dit minder geld, minder tijd en levert het de organisatie meer winst op. Welke strategie houdt u aan om klanten te behouden? Met een effectief retentieprogramma haalt u meer omzet uit herhaalaankopen én creëert u loyale klanten. Wij hebben 6 CRM-strategieën op een rij gezet waarmee u nog meer waarde uit uw klanten kunt halen.   

1. Identificeer churn signalen 

Om klanten te behouden, moet u voorkomen dat ze vertrekken. Dit kunt u doen door bepaalde signalen te herkennen, de zogenaamde churn signalen. Als u deze herkent bent u de klant vaak een stapje voor. Binnen CRM-software legt u churn signalen vast als aankoopgedrag, productgebruik en geschiedenis van de klantenservice om deze signalen te monitoren. Wanneer u een dalende trend of negatief contactmoment waarneemt speelt u daarop in door (geautomatiseerd) een seintje te geven aan de accountmanager. Het is vervolgens aan de accountmanager om op tijd actie te ondernemen.  

2. Benader klanten persoonlijk

Iedere klant is uniek en zo willen zij zich ook voelen. Verzamel zo veel mogelijk informatie over de klant, volgens AVG-normen natuurlijk, om persoonlijke aanbiedingen te maken. In een CRM houdt u de aankoopgeschiedenis en voorkeuren van een klant bij en op basis daarvan bepaalt u welke aanbieding relevant is.  

3. Beloon loyale klanten

Wie zijn uw beste klanten? Leg ze in de watten! Op basis van de aankoopgeschiedenis ziet u wie de loyale en meest winstgevende klanten zijn. Maak geld en tijd vrij om deze klanten te belonen, stuur ze eens een kaartje of nodig ze uit voor een lunch, loyaliteit komt van twee kanten!  

4. Van reactief naar proactief

Klantgegevens en data voeden uw CRM. Door data uit meerdere kanalen te combineren met klantgegevens meet u het gedrag van de klant. Maak bijvoorbeeld de resultaten uit een e-mailcampagne inzichtelijk om te zien wie een e-mail heeft geopend of heeft doorgeklikt. Deze cijfers geven sales de onderbouwing om gericht op te volgen en klanten proactief te benaderen. Door cijfers uit meerdere kanalen te combineren maakt u een breder klantprofiel, om uiteindelijk op het gedrag van klanten in te spelen met gerichte campagnes.  

 5. Activeer inactieve klanten

Klanten kunnen één keer iets bij u kopen om vervolgens jarenlang niks van zich te laten horen. In dit geval kunt u een klant her-activeren. De contactgegevens heeft u al in uw CRM staan,  dus is het tijd voor een marketingcampagne of belronde om de status van deze klant van inactief naar actief te veranderen! 

6. Visualiseer en analyseer salesprocessen

Als sales-afdeling genereert u eindeloze stromen cijfers en data uit salesprocessen. Met Rapportage en Business Intelligence (BI) tools geeft u deze data betekenis in overzichtelijke dashboards. Door de salesprocessen te visualiseren analyseert u in één overzicht de resultaten. Uit de resultaten meet u de sterke- en zwakke punten van de salesprocessen om continue te optimaliseren.   

Voor loyale klanten moet u hard werken, maar dit harde werken levert veel rendement op.  Wilt u geen enkele verkoopkans meer missen door volledige klantdata? Bekijk dan op onze CRM-pagina hoe wij CRM bij onze klanten inzetten. 

    Meer weten over dit onderwerp?
    Bel ons op +31 (0)35 60 36 500 of stuur een bericht.

     



    Ook iets voor u?


    Geïntegreerde oplossing

    Met de Advisie Starter Package CRM Basis bent u binnen twee dagen 'up and running' met een basis customer relationship management systeem via Exact Synergy. Op deze pagina vindt u alle informatie.


    Productsheet | CRM Basis

    Voor een vast bedrag snel aan de slag? Alle voordelen en mogelijkheden van de Advisie starter package CRM Basis vind u terug in deze productsheet