Door Jet van der Wal

De stevige groei van e-commerce en het toenemende bestelgemak leggen steeds meer druk op handelsbedrijven. Het is daarom belangrijk dat de handelsbedrijven hun processen zo efficiënt mogelijk inrichten om deze grote vraag, op zowel business- als consumentenniveau, te kunnen beantwoorden. Hoe voorkom je hier grote chaos?

Een handelsbedrijf met een groot magazijn raakt het overzicht al snel kwijt. Als dit magazijn ook nog rommeltje is, het niet duidelijk is wat er op voorraad is en hoe lang het er al ligt, dan zijn dit signalen dat u maatregelen moet treffen om dit jaar nog tijd te winnen.

Met deze 4 stappen kunt u veel tijd winnen, door niet harder te werken, maar wel slimmer!

1. Structureer uw processen in het magazijn

Als basis voor een goed digitaal magazijn moet uw fysieke magazijn op orde zijn. Dit klinkt logisch, maar in de praktijk werkt dit vaak anders. In de haast worden producten snel ergens neergezet of ze belanden in de verkeerde stelling. Het kan ook zo zijn dat een batch goederen door ruimtegebrek op een plek terecht komt waar toevallig ruimte is. Als dit vaak gebeurt, leidt dit tot lange looproutes die het proces vertragen. Door uw magazijn te structureren zijn deze praktijken verleden tijd.

2. Stop met spreadsheets

Veel bedrijven werken nog met lijstjes in Excel. Het advies is om daar in één keer mee te stoppen en over te stappen naar een geautomatiseerd ERP-systeem waarin u voorraden, orders, klantenadministratie en boekhouding kunt bijhouden. Dit lijkt misschien een onmogelijke opgave, maar het scheelt uiteindelijk veel tijd. Kostbare tijd, die u liever overhoudt voor andere zaken.

3. Zoek naar andere manieren van voorraadbeheer

In plaats van uw voorraad zelf bij te houden, kunt u het ook (deels) uitbesteden aan een fulfilment partij. U moet dan denken aan het uitbesteden van de inslag, opslag, orderpicking, verpakking, verzending en retournering van producten. Hiermee bespaart u ruimte en u heeft minder personeel nodig. U kunt ook leveranciers rechtstreeks aan klanten laten leveren. Hierdoor kunt u uw assortiment verbreden onder te investeren in fysieke producten of ruimte. Let hierbij wel op de marge, die zal minder zijn. Het voordeel is wel dat u zeker weet dat u geen voorraadkosten hebt en u hoeft zelden ‘nee’ te verkopen.

4. Professionaliseer uw retourbeleid

De serviceverwachtingen in de B2B-markt stijgen ook, waardoor steeds meer handelsondernemers hoofdpijn krijgen van de hoeveelheid teruggestuurde producten. Het ontbreekt vaak aan een strak retourbeleid, zoals dat al jaren bekend is in de B2C-markt. U kunt het de klanten makkelijker maken door de retour pakketten online te registeren. De administratieve afdeling controleert wat de betaalvoorwaarden zijn geweest en wat de vervolgstappen moeten zijn. Dit allemaal nog voordat het pakket weer in het magazijn staat. U kunt het beste een aparte ruimte inrichten voor de retouren, zodat de medewerkers snel aan de slag kunnen met de geregistreerde pakketten.
Deze 4 stappen zullen meer orde in de chaos scheppen. En dat scheelt uiteindelijk veel tijd en een hoop frustratie.

Als u meer wilt lezen over wat een goed Warehouse Management Systeem voor u kan betekenen, lees dan verder op de pagina onze oplossingen voor WMS of neem contact op met een van onze adviseurs: Samanta Pijl of Frans Spronk.