Door Jeroen van Holstein
5 minuten

Voorspellend onderhoud door IoT

De toekomst van service management gaat veranderen door de opkomst van het Internet of Things (IoT). IoT zorgt dat monteurs en producten verbonden zijn en data verzamelen. Dit zorgt voor de mogelijkheid om onderhoud te voorspellen op basis van de verzamelde IoT-data in combinatie met slimme software.  

IoT zorgt voor verbinding

Apparaten zijn verbonden doordat ze voorzien zijn van sensoren, de zogenoemde IoT-chips, die data verzamelen. Met behulp van machine learning – een onderdeel van Artifical Intelligence (AI) waarmee computers in staat zijn om patronen in data te ontdekken – worden voorspellingen voor onderhoud gedaan. Het algoritme voorspelt wanneer welk onderhoud aan het apparaat moet plaatsvinden op basis van gebruik en levensduur.

De verschuiving van correctief en preventief naar voorspellend onderhoud komt steeds dichterbij. In plaats van dat de monteur langskomt naar het bedrijf wanneer een apparaat stuk is gegaan of op basis van het onderhoudscontract, geeft IoT een week eerder al een signaal dat de monteur moet komen. Dit voorkomt dat het apparaat stuk gaat en zorgt proactief voor een goede dienstverlening.

 

Van product naar as-a-service

De relatie tussen de fabrikant, dealer en klant gaat veranderen. Fabrikanten zijn steeds meer verbonden met de producten die ze verkopen. Met slimme algoritmes zijn zij in staat om de producten continue te monitoren en op tijd actie te ondernemen wanneer dat nodig is. De fabrikant of dealer/reseller schakelt hierdoor steeds meer van de traditionele productverkoop naar een as-a-service model. Bijvoorbeeld zoals je momenteel duurzame energie as-a-service kunt afnemen in plaats van het kopen van zonnepanelen of warmtepompen. Dit zorgt voor een intensievere en proactieve servicerelatie tussen fabrikant, dealer/reseller en klant.

 

Koppel IoT-data aan Exact

IoT voor verschillende apparaten levert stomen aan relevante data op. Deze wil je het liefst koppelen aan je servicemanagement software om de service en planning te versnellen. Voor Exact Servicemanagement spelen wij hier op in met de service management software on top-of-Exact: Servizio. Deze software geeft grip op het serviceproces voor een optimale aansturing van de buitendienst. Daarnaast kunnen IoT voor apparaten én voor voertuigen gekoppeld worden aan het plansysteem voor voorspellend onderhoud. Servizio zorgt voor een efficiënte planning, verhoogt het aantal opdrachten die je per monteur kunt uitvoeren en koppelt gegevens direct aan de administratie in Exact.

Meer weten over de mogelijkheden van Servizio? Ontdek de mogelijkheden op deze pagina: advisie.nl/servizio

 

Misschien ook interessant



Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang elk kwartaal het laatste nieuws, Exact updates en relevante inspiratie in je inbox.