Terug naar overzicht

Groothandel 4.0; 6 trends voor de groothandel in 2019

Het gaat goed met de groothandelaren in Nederland; het CBS kopte afgelopen maart dat de omzet van groothandelaren al tien kwartalen op rij groeit. ‘’Vooral handelaren in grondstoffen en in consumentengoederen zetten flink meer om in het vierde kwartaal. Het vertrouwen van ondernemers in de groothandel verbeterde sterk in het laatste kwartaal van 2017, evenals hun beoordeling van het economisch klimaat’’ aldus het CBS. Toch is niet alles rooskleurig; ‘’in alle segmenten zal de groei in 2019 minder uitbundig zijn dan in 2017 en 2018’’ aldus sectoreconoom groothandel Henk van den Brink van ING. Hoe zorg je er als groothandel voor dat je ook in 2019 je koppositie behoudt? In dit blog delen we de belangrijkste trends waar je rekening mee moet houden zodat jij ook sterk in de markt staat!

1. Digitaliseren, optimaliseren en Internet of Things

Het optimaliseren van je processen door middel van digitalisering was al belangrijk en zal dat in 2019 (en in de komende jaren) alleen nog maar belangrijker worden. Kijk waar je als groothandel kan digitaliseren op het gebied van WMS, fulfilment en e-commerce. Ook Internet of Things (IoT) heeft inmiddels een essentiële rol gekregen in het proces van digitalisering. IoT maakt onder andere dingen als connectivity en het realtime beschikbaar stellen van data mogelijk. Door het gebruik van IoT kunnen voorwerpen zelfstandig met elkaar communiceren en gegevens uitwisselen via internet.

Havenbedrijf Rotterdam experimenteert met samen met IBM met Internet of Things. Ze hebben ze sensoren geplaatst op kademuren, meerpalen en wegen om zo continue gegevens te meten als waterstanden, zoutgehalte, wind-snelheid en stroming. De data wordt verzameld in een dashboard. Hierdoor zijn vervoers-stromen nog efficiënter en veiliger te managen.

Er zijn ook tal van cases te bedenken hoe IoT voor de supply chain 4.0 ingezet kan worden. Heb je bijvoorbeeld te maken met houdbaarheidsdata van producten zoals voeding of bloemen en planten? Je kan je magazijn voorzien van sensoren die de temperatuur en luchtvochtigheid meten. Door al deze data weet een medewerker of in de toekomst een robot, welke producten of pallets hij als eerste moet picken uit het magazijn.

2. Big data & Business Intelligence: investeer in analyse

Is big data nog een trend of kunnen we dit beter scharen onder Business Intelligence (BI)?Groothandelaren bezitten een schat aan operationele informatie uit onder andere het warehousemanagementsysteem en de planning. Als je deze informatie aan elkaar kan koppelen dan kan je je processen optimaliseren en efficiënter gaan werken. Business Intelligence helpt je hierbij door alle beschikbare data overzichtelijk in één systeem te presenteren. Op elk gewenst moment heb je overzicht en inzicht zodat je snel kan inspelen op veranderingen. BI kan bijvoorbeeld ingezet worden om voorraadniveaus van materialen te sturen zodat je je capaciteit optimaal kan benutten en deze informatie weer kan delen met je netwerk. 

De uitdaging voor het werken met Business Intelligence is het vinden en opleiden van de juiste medewerkers. Groothandels moeten in de nabije toekomst aandacht geven aan het opleiden of aantrekken van medewerkers met analytische vaardigheden.

3. Groei door internationalisering

Consumenten zijn door de grote internationale jongens als Amazon, AliBaba, Bol.com en Coolblue in Nederland verwend met (near) same day delivery. Ook in het zakelijke verkeer is dit het geval; B2B klanten willen steeds sneller hun order binnen hebben. Doordat e-commerce steeds belangrijker wordt om je producten te verkopen ligt de wereld letterlijk aan je voeten; het is namelijk steeds gemakkelijker geworden om internationaal een doelgroep te vinden voor je producten en deze over de landsgrenzen te verkopen. Als groothandel 3.0 ben je hier nu al mee bezig en kijk je continue hoe je je WMS en fulfilment processen kunt optimaliseren.

4. Bewaak en vergoot je marges

In een wereld waar marges en prijzen onder druk staan doordat internet transparant is, is het als groothandel 4.0 zaak om je te onderscheiden op kwaliteit en om waarde toe te voegen. Immers, voor de prijs kan men zo naar een ander.

Waar je als groothandel waarde kan toevoegen verschilt natuurlijk per branche maar over het algemeen geldt dat je waarde kan toevoegen op het gebied van flexibele betalings-voorwaarden, een uitgebreid assortiment, een concurrerende prijsstelling ten opzichte van concurrenten, dienstverlening en marketing. Bij marketing kan je denken aan het presenteren van nieuwe producten, producttrainingen maar ook aan je eigen website, dat is immers je online visitekaartje. Zorg ervoor dat een bezoeker makkelijk door de website navigeert, eenvoudig contact met je kan opnemen, op je portal zijn eerdere bestellingen snel kan inzien en klachtafhandeling middels een formulier kan aanmelden.

Een voorbeeld van uitmuntende dienstverlening is onder andere een snelle levering, hoog kennisniveau van medewerkers en je supportmedewerkers. Op deze manier kan je je klant voor lange tijd aan je binden. Hoe meer je als groothandel uit handen neemt van je klant, hoe meer toegevoegde waarde je biedt.

5. Duurzaam en klimaatneutraal ondernemen in de circulaire economie

In dit lijstje met trends mag de circulaire economie niet ontbreken. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is niet langer meer optioneel maar wordt noodzakelijk. Door onder andere het klimaatakkoord van Parijs, wat Nederland ook heeft ondertekend en dat in 2020 in zal gaan, wordt de druk op bedrijven om duurzaam te produceren en handelen opgevoerd. Ook worden steeds meer eindgebruikers bewuster van hun koopgedrag en vragen zij om kwalitatief betere goederen. Kwaliteitsmanagement en zero defect worden in de nabije toekomst steeds belangrijker en de groothandel 3.0 en 4.0 zijn hier al volop mee bezig.

Wil je meer weten over de kansen voor de circulaire economie voor de groothandel? Lees dan ook het blog ‘Verduurzaming van groothandel'. 
6. Supply Chain: van kostenpost naar kans met Supply Chain 4.0

De term ‘Industry 4.0’ of ‘Supply Chain 4.0’ werd bedacht om de vierde industriële revolutie te markeren, mogelijk gemaakt door de introductie van het Internet of Things (IoT). In Supply Chain 4.0 maken bedrijven gebruik van geavanceerde robotica en de toepassing van geavanceerde analyses van big data in supply chain management. Overal worden sensoren in geplaatst en apparaten en netwerken worden met elkaar verbonden. Doordat alles wordt geautomatiseerd wordt er veel data gegenereerd welke je kan analyseren om zo je processen, prestaties en klanttevredenheid te verbeteren. Adviesbureau PwC omschrijft Industry 4.0 als ‘een nieuwe stap in de organisatie en sturing van de gehele waardeketen over de levenscyclus van producten heen’. In supply chain 4.0 is de circulaire economie dus een voorwaarde om te ondernemen.

Maar waar sta jij als groothandel? Zit jij nog ergens tussen 2.0 en 3.0 of ben je al bezig met de innovaties van groothandel 4.0? Wij hebben een overzicht gemaakt van supply chain processen van het verleden tot en met het heden. Waar in supply chain 1.0 bijvoorbeeld de orderafhandeling nog handmatig werd uitgevoerd zijn deze vandaag de dag geoptimaliseerd door e-commerce en fulfilment. Ook het communiceren met leveranciers is tegenwoordig geoptimaliseerd door de komst van portals en de blockchain.  

Advisie helpt je graag om je positie in de keten te bepalen en om samen met jou de volgende stap te maken zodat ook jij kan blijven groeien.

Benieuwd hoe we jou kunnen helpen, neem dan vrijblijvend contact op met onze groothandel expert.Meer weten over onze e-commerce software oplossingen?

Vrijblijvend advies

 


Terug naar overzicht