Terug naar overzicht

6 SEO tips om jouw webshop beter vindbaar te maken

Online shoppen is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Ook webshop vergelijkingssites schieten als paddenstoelen uit de grond en worden steeds creatiever. Bijvoorbeeld de kledingmatch app van Swibblr en de app Findur die online shoppers naar de fysieke winkel stuurt. Een app als Findur laat zien dat de lijn tussen online en offline shoppen vervaagt. Zonder webshop bevind je je als fysieke winkel steeds meer in de gevarenzone.  Integratie van online en offline is noodzakelijk en nieuwe klanten moeten jou ook op internet weten te vinden. Dit kan ook door online te integreren in jouw fysieke shop. AKO op Schiphol en de Kijkshop in Tilburg zijn hier mooie voorbeelden van. In dit blog geef ik je zes praktische SEO tips om jouw webshop beter vindbaar te maken.

Op welke gronden Google webpagina’s beoordeelt zal op de programmeurs na niemand ooit exact weten. Wel kan ik mijn ervaring met het beter vindbaar maken van webshops met jou delen. Dit doe ik aan de hand van de onderstaande tips.

SEO

SEO tip 1: pagina optimalisatie door gebruik van headers

Voor bezoekers van jouw shop is het fijn als pagina’s overzichtelijk zijn ingedeeld. Daar bedoel ik mee dat je gebruik maakt van een duidelijke titel, tussenkopjes in dezelfde opmaak en pagina’s met gelijke structuur. Zo weet de potentiële klant direct waar hij de informatie kan vinden die hij zoekt. Deze titels en tussenkopjes zijn headers (H) en hebben naast de leesbaarheid nog een functie: ze bevorderen de vindbaarheid van de pagina. Zorg dat iedere pagina één H1 en meerdere H2’s bevat. Net zoals dit blog artikel eigenlijk.

SEO tip 2: pagina optimalisatie door gebruik van keywords

Met alleen headers kom je er niet. Het is erg belangrijk dat de woorden die jouw doelgroep gebruikt om jouw producten te zoeken, terugkomen op jouw website. Dat houdt in dat je iedere pagina (dus ook iedere productpagina) in het ideale geval schrijft rond één keyword. Dit keyword laat je een aantal keer terug komen in de headers, in de tekst en in de beschrijving en alt tekst van afbeeldingen op de pagina.

SEO tip 3: kwalitatief goede content

Een andere factor die de Google ranking van een pagina bepaalt, is de lengte van het bezoek op jouw website. Klikt een bezoeker meteen weg? Dan beschouwt Google de informatie op die pagina als niet relevant voor de zoekopdracht die ingevoerd is en daalt de ranking. Blijft een bezoeker lang hangen? Dan heeft hij blijkbaar gevonden wat hij zocht en is de pagina dus erg relevant voor het keyword. De content op iedere pagina moet daarom kwalitatief in orde zijn. Want als je waardevolle informatie deelt, blijven bezoekers langer hangen (ook al klikken ze door naar andere pagina’s in jouw shop).

SEO tip 4: hoge laadsnelheid

Trage websites, wie ergert zich er niet aan? Een langzaam ladende website is een van de hoofdoorzaken van een hoog ‘bounce’ percentage volgens de infographic die QuickSprout publiceerde. Dit betekent dat bezoekers wegklikken als een website traag laadt. Een hoge laadsnelheid is dus beter voor je online vindbaarheid omdat Google een website met veel en langer bezoek meer waardeert dan een website die bezoekers meteen verlaten. Ook kunnen door middel van Ioncube gecodeerde plug-ins Magento webshops tot wel twee keer vertragen. Test hier de laadsnelheid van jouw website. De website geeft je enkele tips om de laadsnelheid te verhogen, zoals het gebruik van kleinere afbeeldingen en goede code. 

SEO tip 5: mobile responsive

Steeds meer mensen bezoeken webshops via hun smartphone en/of tablet. Niet iedere webshop is hier geschikt voor en dit zorgt net als bij een lage laadsnelheid voor afhakers. Bovendien zet Google pagina’s die mobile responsive zijn voortaan hoger in de ranking dan voorheen. Het is dus erg belangrijk om te zorgen dat jouw webshop ook vindbaar is én goed functioneert voor mobiele bezoekers.

SEO tip 6: de juiste technologie

Bovenstaande SEO tips zijn allemaal losse onderdelen die jouw webshop stukje bij beetje beter vindbaar maken. De belangrijkste tip die ik je mee kan geven is: zorg voor de juiste technologie achter jouw webshop. Hiermee maak je het niet alleen voor jezelf makkelijk om pagina’s aan te passen en de ROI te meten. Een goede techniek zorgt ook voor een stukje digitale klantvriendelijkheid. Zo zorg je voor betere vindbaarheid én een betere ervaring. Dat noem ik twee vliegen in één klap vangen!

Is jouw webshop al goed vindbaar?

Valt het aantal bezoekers voor jouw webshop je mee of juist tegen? En wat veroorzaakt dit denk je? Deel je ervaring onder dit blog. Wil je meer weten over het verbeteren van jouw webshop? Download dan onderstaand ebook over het in lijn brengen van ERP en eCommerce.


Terug naar overzicht