Door Frans Spronk
5 minuten

Het gaat goed met de groothandelaren in Nederland; het CBS kopte afgelopen maart dat de omzet van groothandelaren al tien kwartalen op rij groeit. ‘’Vooral handelaren in grondstoffen en in consumentengoederen zetten flink meer om in het vierde kwartaal. Het vertrouwen van ondernemers in de groothandel verbeterde sterk in het laatste kwartaal van 2017, evenals hun beoordeling van het economisch klimaat’’ aldus het CBS. Toch is niet alles rooskleurig; ‘’in alle segmenten zal de groei in 2019 minder uitbundig zijn dan in 2017 en 2018’’ aldus sectoreconoom groothandel Henk van den Brink van ING. Hoe zorgt u er als groothandel voor dat ook u in 2019 uw koppositie behoudt? In dit blog delen we de belangrijkste trends waar u rekening mee moet houden zodat u ook sterk in de markt staat! 

1. Digitaliseren, optimaliseren en Internet of Things

Het optimaliseren van uw processen door middel van digitalisering was al belangrijk en zal dat in 2019 (en in de komende jaren) alleen nog maar belangrijker worden. Kijk waar u als groothandel kan digitaliseren op het gebied van WMS, fulfilment en e-commerce. Ook Internet of Things (loT) heeft inmiddels een essentiële rol gekregen in het proces van digitalisering. LoT maakt onder andere dingen als connectivity en het realtime beschikbaar stellen van data mogelijk. Door het gebruik van loT kunnen voorwerpen zelfstandig met elkaar communiceren en gegevens uitwisselen via internet.

Havenbedrijf Rotterdam experimenteert met samen met IBM met Internet of Things. Ze hebben ze sensoren geplaatst op kademuren, meerpalen en wegen om zo continue gegevens te meten als waterstanden, zoutgehalte, wind-snelheid en stroming. De data wordt verzameld in een dashboard. Hierdoor zijn vervoers-stromen nog efficiënter en veiliger te managen.


Er zijn ook tal van cases te bedenken hoe IoT voor de supply chain 4.0 ingezet kan worden. Heeft u bijvoorbeeld te maken met houdbaarheidsdata van producten zoals voeding of bloemen en planten? U kunt uw magazijn voorzien van sensoren die de temperatuur en luchtvochtigheid meten. Door al deze data weet een medewerker of in de toekomst een robot, welke producten of pallets er als eerste gepickt moeten worden uit het magazijn.

2. Big data & Business Intelligence: investeer in analyse


Is big data nog een trend of kunnen we dit beter scharen onder Business Intelligence (BI)?Groothandelaren bezitten een schat aan operationele informatie uit onder andere het warehousemanagementsysteem en de planning. Als u deze informatie aan elkaar kan koppelen dan kan u uw processen optimaliseren en efficiënter gaan werken. Business Intelligence helpt u hierbij door alle beschikbare data overzichtelijk in één systeem te presenteren. Op elk gewenst moment heeft u overzicht en inzicht zodat u snel kan inspelen op veranderingen. BI kan bijvoorbeeld ingezet worden om voorraadniveaus van materialen te sturen zodat u uw capaciteit optimaal kan benutten en deze informatie weer kan delen met u netwerk. De uitdaging voor het werken met Business Intelligence is het vinden en opleiden van de juiste medewerkers. 

Groothandels moeten in de nabije toekomst aandacht geven aan het opleiden of aantrekken van medewerkers met analytische vaardigheden.


3. Groei door internationalisering


Consumenten zijn door de grote internationale jongens als Amazon, AliBaba, Bol.com en Coolblue in Nederland verwend met (near) same day delivery. Ook in het zakelijke verkeer is dit het geval; B2B klanten willen steeds sneller hun order binnen hebben. Doordat e-commerce steeds belangrijker wordt om u producten te verkopen ligt de wereld letterlijk aan uw voeten; het is namelijk steeds gemakkelijker geworden om internationaal een doelgroep te vinden voor je producten en deze over de landsgrenzen te verkopen. Als groothandel 3.0 bent u hier nu al mee bezig en kijkt u continue hoe u uw WMS en fulfilment processen kunt optimaliseren.

4. Bewaak en vergoot uw marges


In een wereld waar marges en prijzen onder druk staan doordat internet transparant is, is het als groothandel 4.0 zaak om u te onderscheiden op kwaliteit en om waarde toe te voegen. Immers, voor de prijs kan men zo naar een ander.

Waar u als groothandel waarde kan toevoegen verschilt natuurlijk per branche maar over het algemeen geldt dat u waarde kan toevoegen op het gebied van flexibele betalings-voorwaarden, een uitgebreid assortiment, een concurrerende prijsstelling ten opzichte van concurrenten, dienstverlening en marketing. Bij marketing kunt u denken aan het presenteren van nieuwe producten, producttrainingen maar ook aan uw eigen website, dat is immers uw online visitekaartje. Zorg ervoor dat een bezoeker makkelijk door de website navigeert, eenvoudig contact met u kan opnemen, op uw portal zijn eerdere bestellingen snel in te zien en klachtafhandeling middels een formulier kan aanmelden.

Een voorbeeld van uitmuntende dienstverlening is onder andere een snelle levering, hoog kennisniveau van medewerkers en uw supportmedewerkers. Op deze manier kunt u uw klant voor lange tijd aan u binden. Hoe meer u als groothandel uit handen neemt van uw klant, hoe meer toegevoegde waarde u biedt.

5. Duurzaam en klimaatneutraal ondernemen in de circulaire economie


In dit lijstje met trends mag de circulaire economie niet ontbreken. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is niet langer meer optioneel maar wordt noodzakelijk. Door onder andere het klimaatakkoord van Parijs, wat Nederland ook heeft ondertekend en dat in 2020 in zal gaan, wordt de druk op bedrijven om duurzaam te produceren en handelen opgevoerd. Ook worden steeds meer eindgebruikers bewuster van hun koopgedrag en vragen zij om kwalitatief betere goederen. Kwaliteitsmanagement en zero defect worden in de nabije toekomst steeds belangrijker en de groothandel 3.0 en 4.0 zijn hier al volop mee bezig.


6. Supply Chain: van kostenpost naar kans met Supply Chain 4.0


De term ‘Industry 4.0’ of ‘Supply Chain 4.0’ werd bedacht om de vierde industriële revolutie te markeren, mogelijk gemaakt door de introductie van het Internet of Things (IoT). In Supply Chain 4.0 maken bedrijven gebruik van geavanceerde robotica en de toepassing van geavanceerde analyses van big data in supply chain management. Overal worden sensoren in geplaatst en apparaten en netwerken worden met elkaar verbonden. Doordat alles wordt geautomatiseerd wordt er veel data gegenereerd welke uw kan analyseren om zo uw processen, prestaties en klanttevredenheid te verbeteren. Adviesbureau PwC omschrijft Industry 4.0 als ‘een nieuwe stap in de organisatie en sturing van de gehele waardeketen over de levenscyclus van producten heen’. In supply chain 4.0 is de circulaire economie dus een voorwaarde om te ondernemen.

Maar waar staat u als groothandel? Zit u nog ergens tussen 2.0 en 3.0 of bent u al bezig met de innovaties van groothandel 4.0? Advisie heeft een overzicht gemaakt van supply chain processen van het verleden tot en met het heden. Waar in supply chain 1.0 bijvoorbeeld de orderafhandeling nog handmatig werd uitgevoerd zijn deze vandaag de dag geoptimaliseerd door e-commerce en fulfilment. Ook het communiceren met leveranciers is tegenwoordig geoptimaliseerd door de komst van portals en de blockchain.  

Advisie helpt u graag om uw positie in de keten te bepalen en om samen met u de volgende stap te maken zodat ook u ook blijft groeien. 


Benieuwd hoe we u kunnen helpen, neem dan vrijblijvend contact op met onze groothandel expert.