De afgelopen periode kon je geen krant openslaan of het nieuws bekijken; de Brexit is het gesprek van de dag. Er is veel onzekerheid; kunnen er goede afspraken gemaakt worden of wordt het een harde Brexit? Ook over de datum waarop de Brexit moet plaatsvinden is onzekerheid. Eerst zou dat op 29 maart zijn maar op het moment van schrijven is de Brexit uitgesteld tot 31 oktober. Doordat er zoveel onzekerheid is, is het lastig voor ondernemers om zich voor te bereiden op een Brexit.
In dit blog vertellen we je waar je rekening mee moet houden als het gaat om de Brexit. Handel jij met het Verenigd Koninkrijk (hierna: VK); lever jij goederen aan het VK of haal je producten of grondstoffen uit het VK? Lees dan verder! Ook als je zelf niet handelt met het VK, ga dan eens na of jouw toeleveranciers dat wel doen. Zo ja, ga dan met hen in gesprek.
Brexit, waar moet ik beginnen als groothandel?
De allereerste stap is het in kaart brengen van alle leveranciers en afnemers waar je mee samenwerkt. Vooral in de groothandel, bij uitstek een keten die bestaat uit veel verschillende schakels, is het goed om het overzicht te hebben & houden. Vanuit hier kan je verder kijken naar welke andere stappen je moet nemen.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan het controleren van certificaten, licenties en diploma’s. Exporteer en/of importeer je goederen uit het VK, zorg dan dat je een douanenummer, een zogenaamd EOR-nummer hebt en meld je bedrijf aan voor het REX systeem. Heb je een logistieke partner, ga daar ook mee in gesprek om te kijken hoe en welke handelingen zij opgevangen.
Breng data-opslag en ICT-handelingen in kaart
Sinds mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht. Voor de supplychain & groothandel, net als iedere sector geldt; zorg dat je inzichtelijk hebt waar klantgegevens opgeslagen worden. De Autoriteit Persoonsgegevens kan hier meer informatie over geven. Wil je weten wat je nog meer moet doen, kijk dan ook eens op het Brexit loket.
Opslag in het Bonded Warehouse; een hot topic met het oog op Brexit
Niet alleen je data-opslag moet je in kaart brengen maar denk ook goed na over je voorraden. Want of het nu een softe Brexit of een harde Brexit wordt, er zullen complexere douane procedures komen en deze zullen een negatief effect hebben op de handel.
Als je inkoopt bij of verkoopt aan het Verenigd Koninkrijk dan krijg je te maken met extra kosten en douane procedures. Veel bedrijven nemen daarom maatregelen in de vorm van bijvoorbeeld het inkopen van vierkante meters in een bonded warehouse. Deze bonded warehouses staan veelal op strategische plaatsen bij bijvoorbeeld een haven, een vliegveld of dichtbij de grens zodat goederen vanuit het bonded warehouse snel te vervoeren zijn naar andere locaties.
In een bonded warehouse kan je goederen voor onbepaalde tijd opslaan totdat ze worden verplaatst onder een douane-regeling, ze de Unie verlaten of vernietigd worden. Het plaatsen van goederen in een bonded warehouse heeft als voordeel dat je geen invoerrechten of andere heffingen hoeft te betalen. Heffingen vinden pas plaats als de goederen geëxporteerd worden en heffingen zullen op de plaats van bestemming betaald worden. Dit voorkomt dubbelen kosten en bespaart tijd.
Veel grote bedrijven hebben al ruimte in een bonded warehouse gekocht in bijvoorbeeld Calais of in Ierland. Op strategische plekken worden nu en masse bonded warehouses uit de grond gestamd ter voorbereiding op de Brexit. In de periode sinds het Brexit referendum van 2016 zijn er zelfs drie keer zoveel aanvragen voor autorisatie van een bonded warehouses geweest als twee jaar voor het referendum.
Goederen in een bonded warehouse correct vastleggen met Warehouse Management software van Exact software
Het voeren van een bonded warehouse is gebonden aan strenge douane-eisen. De goederen moeten heel precies worden geregistreerd zodat ze snel te traceren zijn in het geval dat de douane een controle komt uitvoeren.
Dit vraagt om de juiste warehouse managementsoftware die ontvangsten, verplaatsingen, tellingen en uitgifte correct registreren. Met scanners kan je efficiënt en foutloos de goederen registreren en deze handelingen zie je na verwerking in het WMS terug in Exact Warehouse Management Software.
Meer weten over de verschillende Warehouse Management Systeem pakketten van Exact Software?
De verschillende pakketten Warehouse Management software van Exact software bieden uitkomst. Zo zorgt de ‘replenishment’ functionaliteit van het Warehouse Management Systeem ervoor dat je magazijn altijd goed aangevuld is en laat het je op tijd weten wanneer locaties aangevuld moeten worden. Tevens adviseert het Warehouse Management Systeem waar de goederen het beste geplaats kunnen worden in het magazijn.
Extra voorraden aanleggen om de eerste periode na de Brexit te overbruggen
Juist omdat er nog zoveel onduidelijk is over de Brexit, zie je dat veel bedrijven hamsteren en voorraden gaan aanleggen om de eerste periode na de Brexit te overbruggen. 31 oktober lijkt ver weg maar bedenk goed of je extra voorraden moet aanleggen en hoe je deze opslaat in je (bonded) warehouse.
Meer weten over dit onderwerp?
Bel ons op +31 (0)35 60 36 500 of stuur een bericht.