Door Advisie
6 minuten

Een succesvolle webshop biedt zijn klanten een makkelijke en veilige manier van betalen aan. Klanten vinden het fijn als ze zelf een betaalmethode kunnen kiezen die bij hen past; door verschillende betaalmethodes aan te bieden, verlaag je de verkoopdrempel tijdens het checkout proces en vergroot je de kans op meer omzet. 

Er zijn verschillende partijen zoals Thuiswinkel.orgiDEAL en GfK in Nederland die meten hoe klanten het liefst betalen. Uit onderzoek van GfK blijkt dat in de eerste helft van 2016, 81 miljoen online aankopen gedaan zijn in Nederland.

Van al die aankopen is maar liefst 56% betaald met iDEAL. Daarna zijn met 12% aankopen met creditcard het populairst. Hieronder een overzicht van hoe online aankopen in de periode januari - juni in 2015 en in dezelfde periode in 2016 zijn betaald.

Aankopen via smartphone neemt vlucht

Opvallend is de vlucht die online aankopen met de smartphone neemt; ten opzichte van 2015 is dit in 2016 met 68% gestegen! Hiermee lijkt het vertrouwen in het betalen met de smartphone toe te nemen aldus GfK. Tevens geeft dit aan dat het als webshop steeds belangrijker wordt om je webshop mobile friendly in te richten. Vooral als je een webshop hebt op het gebied van media & entertainment, telecom, fashion en speelgoed; dit zijn namelijk de voornaamste producten die via smartphone worden gekocht. 

Keuze vrijheid

Fijn al die keuzevrijheid voor de klant maar als webshop-eigenaar brengt het aanbieden van verschillende betaalmethodes extra administratie met zich mee. Hoe ga je daar efficiënt mee om? 

Het afletteren van de verschillende boekingen per Payment Service Provider wordt een fluitje van een cent met onze Afletter Module. Wij ondersteunen namelijk alle Payment Service Providers dus het handmatig uitzoeken en boeken van online betalingen is verleden tijd! Een ander voordeel van onze Aflettermodule is dat hij ook grote hoeveelheden boekingen kan afletteren; je hebt dus maar 1 module (per PSP) nodig om af te letteren. 

Meer weten over dit onderwerp?
Bel ons op +31 (0)35 60 36 500 of stuur een bericht.