Terug naar overzicht

E-commerce, jouw garantie voor de toekomst

De resultaten van jouw winkel uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. Goed draaiende winkels hebben een plaatselijk, regionaal of zelfs landelijk bereik. Het assortiment, de ligging en de service van deze winkels zijn belangrijke succesfactoren. Maar in de digitale wereld van nu is (online) marketing noodzakelijk om het hoofd boven water te houden. Van een advertentie in de lokale krant of clubblad van de lokale trots tot een moderne website die dankzij SEO (en eventueel SEA) goed gevonden wordt.

Het eerste levert misschien wat meer omzet op in de winkel. Toch bereik je er groot deel van potentiële kopers niet mee. Misschien zijn zij niet bereid om jouw winkel te bezoeken en kopen zij dichter in de buurt. Of bestellen online bij de beter vindbare concurrent. We zien steeds vaker dat traditionele winkels de strijd met online verliezen. En dan niet alleen de kruidenier op de hoek, maar ook bedrijven als Halfords, MEXX en V&D. Kortom, alle goede verkoopresultaten van jouw winkel uit het verleden, bieden je geen garantie voor de toekomst. E-commerce misschien wel!

Hoe begin ik een webshop?

Het starten van een webshop is niet moeilijk. Jouw webwinkel kan je eigen handelsnaam krijgen, maar dat hoeft absoluut niet. Je kunt ervoor kiezen om, in eerste instantie, een deel van je assortiment online aan te bieden. En je kunt jouw online shop geheel anders ‘branden’ dan je winkel. Zo kan een bouw-/kluswinkel een webwinkel starten onder de naam gipsplatenonline.nl. Je hoeft dit niet alleen te doen. Er zijn namelijk diverse aanbieders op de markt die je online shop kunnen ontwikkelen in bijvoorbeeld Seoshop of Magento. Vooral voor het opensource platform Magento zijn er veel partijen die jouw shop kunnen ontwerpen en inrichten, eventueel aangevuld met diensten als online marketing, Search Engine Optimization (SEO) en SEA (Search Engine Advertising). Want je webshop moet natuurlijk wel gevonden worden.

 

Koppeling met boekhoudpakket

Het mooie is dat webwinkels gekoppeld kunnen worden aan financiële- en logistieke administratie. Dit voorkomt dubbel werk en fouten. Voor vrijwel iedere administratieve software en online shop software zijn er koppelingen beschikbaar. Zo is er voor marktleider Exact een webshop connector beschikbaar voor Magento.

Voor een goede afhandeling van het volledige financiële en logistieke proces, is het dus belangrijk vooraf goed te inventariseren wat de mogelijkheden maar vooral ook de valkuilen zijn. Je wilt jouw markt, merknaam maar vooral de omzet vergroten. Als de logistieke organisatie niet is ingericht op groei dan is het verstandig eerst deze basis goed in kaart te brengen. Met een goed fundament en businessplan is de kans van slagen een stuk groter.

Wil je groeien?

Ben je van plan om nu, maar ook in de toekomst, te blijven groeien en zoek je een goed fundament? Dan is Exact Online een goede keuze om jouw financiële administratie en CRM te voeren, maar ook voor de inkoop, verkoop en voorraadadministratie. Je kunt snel en eenvoudig een proefabonnement afsluiten. Deze cloud oplossing van marktleider Exact is enorm gebruiksvriendelijk en schaalbaar. Het abonnement groeit met (de wensen van) jouw organisatie mee.

Om je op weg te helpen met het starten of verbeteren van jouw online business, bieden wij je het gratis ebook “5 tips om ERP en e-commerce in lijn te brengen” aan. Hierin staat overzichtelijk beschreven waar je vooraf en gedurende jouw online strategie rekening mee moet houden.

Wat is jouw ervaring met het starten van een online winkel? Ik hoor het graag!

Rebecca Sneep
Terug naar overzicht