Terug naar overzicht

Effect lage olieprijs op scheepsbouw gerichte deel maritieme sector beperkt

De sterk gedaalde olieprijs heeft grote invloed op de Nederlandse offshore sector en daarmee ook op de maritieme toeleveranciers, de dienstverleners. Althans dat zou je verwachten. Door de lage olieprijs is het natuurlijk minder interessant om naar moeilijk te exploiteren olievelden te zoeken. Dat mag dan goed nieuws zijn voor milieu activisten maar niet voor bijvoorbeeld de ruim 400 bedrijven met meer dan 30.000 werknemers in de op scheepsbouw gerichte kant van de maritieme sector. Toch is de invloed van de lage olieprijs kleiner dan gedacht. De maritieme sector en de maritieme -dienstverlening staan er onverminderd sterk voor. Dit licht ik graag in dit blog toe.

Investeringsstop en ontslagen door lage olieprijs

Ontegenzeggelijk heeft de structureel lage olieprijs een negatieve invloed op investeringen van oliemaatschappijen als het gaat om het vinden en exploiteren van nieuwe olievelden en het aanschaffen van oliewinning gerelateerde schepen. Dit beïnvloedt ook het inzetten van toeleveranciers. Recentelijk nog maakte scheepsbouwer IHC bekend dat 500 vaste en 1000 tijdelijke medewerkers uit moeten zien naar een nieuwe baan. SBM offshore greep eind 2014 al in met een ontslagronde van 1200 mensen. Fugro leed in 2014 bijna 458 miljoen euro verlies. Boosdoener naar eigen zeggen: de lage olieprijs. Genoeg reden tot zorg lijkt me. 

Maritieme sector maar ten dele geraakt

Maar de maritieme sector is meer dan offshore alleen. En offshore is meer dan oliewinning. De totale omzet in het offshore gerelateerde scheepsbouwcluster (inclusief aanverwante maritieme toeleveranciers) steeg van 6,4 miljard euro in 2013 naar 7,5 miljard euro in 2014. De werkgelegenheid groeide ook. Nederlands grootste werf, Damen Shipyards, zei recentelijk weinig last te hebben van de dalende olieprijs. En in het scheepsbouwcluster groeit bijvoorbeeld de Nederlandse jachtbouwindustrie onverminderd. De vraag naar veelal groter high tech luxe jachten stijgt. En voor logistieke dienstverleners laat de lage olieprijs zelfs directe lichtpuntjes zien. Voor bevrachters betekent een lagere olieprijs minder kosten voor de eigen brandstof. Kortom, de invloed van de lage olieprijs brengt ook voordelen met zich mee. Misschien wordt de lage olieprijs wel wat makkelijk gebruikt als verklaring voor slecht nieuws. 

Innovatie, het pad naar grotere onafhankelijkheid van de olieprijs

De Nederlandse maritieme sector staat bekend om zijn innovatievermogen. En dat is precies waar de groei in maritieme dienstverlening zich het sterkst voordoet. ICT, Marine High Tech, milieuspecialisten en andere innovatie gedreven bedrijven worden eerder positief geprikkeld door een lage olieprijs dan dat ze er last van hebben. Zuinige en schonere schepen, slimme infrastructuur, Smart Ports, het zijn uitstekende wapens om de effecten van de lage olieprijs te lijf te gaan. En dat is ook waar de overheid en brancheverenigingen op inzetten. Bijvoorbeeld met subsidie regelingen als het MIT voor MKB, de Maritieme Innovatie Impuls projecten. Innovatie vraagt weliswaar om visie en durf, maar daaraan ontbreekt het de Nederlandse maritieme sector zeker niet aan. De groei in de maritieme dienstverlening sector zal zich vermoed ik, weliswaar in een lager tempo, doorzetten.

Daadkracht als brandstof voor groei

Kortom, wat mij betreft doet de lage olieprijs minder kwaad aan de maritieme sector dan de media doen vermoeden. Hij zet namelijk ook aan tot innovatieve daadkracht. Geen woorden maar daden is niet alleen in het Rotterdamse havengebied succesvol gebleken. Deze houding is voor iedere maritieme onderneming een succes. En daadkracht is als brandstof onbeperkt aanwezig!

De combinatie van de daadkrachtige business software van Exact en de specifieke maritieme kennis van Advisie staat garant voor onbezorgde groei voor maritieme dienstverleners. Kennismaken met de daadkracht van Advisie? Wij helpen u graag groeien. Wilt u informatie over maritieme dienstverlening en het onderzoek hierover van Dr. Wouter Jacobs? Download dan onderstaand rapport.

Ron Vijg
Terug naar overzicht