Op 2 november jongstleden vond het 10e Maritime Awards gala plaats in de RDM loods in Rotterdam. De hele maritieme wereld, inclusief minister Schulz van Haegen, was in zijn en haar beste pak aanwezig om naar de bekroning van de crème de la crème van de maritieme wereld te kijken. Vijf awards werden er uitgereikt en wat mij betreft moeten dat er volgend jaar zes zijn. Terwijl de flessen champagne van het gala nog niet gerecycled zijn, laat de Rotterdamse transitiedeskundige Jan Rotmans een donker geluid horen voor de Rotterdamse haven naar aanleiding van het klimaatakkoord dat in Parijs overeengekomen is.
En de winnaars zijn…
De winnaars van de Maritime Awards zijn:
Koninklijke Marine van Hengel-Spengler Prijs:
- LTZ3 (TD) K.N.D. (Kevin) Stouten – met zijn onderzoek naar het gedrag van verlijmde stalen inserts in een composiet druklichaam
Maritime Innovation Award:
- Hull Vane – met de Hull Vane
KVNR Shipping Award:
- KOTUG – met de hybride rotortugs in de ART80-32 series
Maritime Designer Award:
- Victor Verhulst – met zijn ontwerp van een onderwaterlounge voor een jacht
KNVTS Schip van het Jaar prijs:
- Offshore Maintenance Support Vessel ‘Kroonborg’ – ontworpen en gebouwd door Koninklijke Niestern Sander BV voor Royal Wagenborg
Stuk voor stuk mooie innovatieve projecten met uiteraard een sterke nadruk op de fysieke scheepsbouw. En die scheepsbouw ziet zich voor innovatie sterk afhankelijk van het ontwerp en fundamenteel materialen onderzoek van maritieme dienstverleners en -opleidingen. Bij de Awards worden de overige maritieme dienstverleners pas gezien als ze rechtstreeks met scheepsbouw bezig zijn. En dat is een gemiste kans lijkt me.
Je hebt maritieme dienstverlening en maritieme dienstverlening…
Want er valt veel voor te zeggen om een award specifiek voor maritieme dienstverlening in het leven te roepen. Natuurlijk is bij prijswinnaars meegewerkt door allerhande dienstverlenende bedrijven als ingenieursbureaus en architecten. Hun diensten vallen nog vrij makkelijk toe te rekenen aan de schepen zelf. Maar wat als het nu eens puur gaat om een financieringsconstructie, een milieutechnische innovatie of misschien wel software voor scheepvaartbewegingen en optimale vaarroutes die het verschil maakt tussen top of flop? Al die takken van sport zijn van cruciaal belang voor onze maritieme sector. Maar ik betwijfel of ze ze ooit zullen inzenden bij de Awards. Zijn de maritieme dienstverleners misschien te bescheiden? Of te ‘dienstbaar’? Er ligt een mooie taak voor de overkoepelende organisaties voor maritieme dienstverlening zoals de Rotterdam Maritime Services Community om in dit gat te springen. Een goed voornemen voor 2016 lijkt me.
Advisie in de prijzen
Awards vormen een mooie bekroning en bevestiging van dagelijks werk van duurzaam hoge kwaliteit. Ze zijn goed voor de moraal en de publiciteit. Bij Advisie weten we er alles van. Voor de Ondernemersprijs van Nederland zijn we branchewinnaar geworden in de IT Consultancy. Op zich al een mooie erkenning en tegelijk ook een ticket voor de nationale verkiezing van Ondernemer van het Jaar op 4 en 5 februari. Op deze pagina kunt u een filmpje zien over Advisie en de award. Voor ons is het alweer back to business, dus als u kennis wilt maken met onze oplossingen voor de maritieme of ander sectoren, neem dan contact op!
Twijfels aan de toekomst van de haven?
Het recent in Parijs overeengekomen klimaatakkoord is koren op de molen voor zowel de ‘zwartkijkers’ als de ‘groendoeners’. Het is als altijd weer een kwestie van hoe je het bekijkt. “Het in Parijs gesloten klimaatakkoord betekent de 'doodsteek' voor de Rotterdamse haven, die grotendeels draait om olie, gas en kolen”. Dat voorspelt hoogleraar Jan Rotmans. Helemaal ongelijk heeft hij niet, de CO2 reducties maken kolencentrales, waarvan er nog recent één gebouwd is op de Maasvlakte, nagenoeg geschiedenis. Alleen, zoals heer Rotmans prima weet, gaat dat niet van dag 1 op dag 2. En met de specialistische kennis op en rond de Rotterdamse havens van de dan onvermijdelijke andere vormen van energie zou dit vooral nieuw leven en geen doodsteek kunnen blijken voor het Rijnmond gebied. Dan zal het Havenbedrijf, dat nu laconiek reageert, wel met plan- en daadkracht moeten komen en niet kunnen blijven denken in overgeslagen tonnen maar in een Sustainable Port Economy. Kortom, beter een haven als bron van energie voor een duurzame toekomst van het land. Want duurzaamheid is meer dan handhaven van wat er is. Het is ook de randvoorwaarde voor wat er kan. En er kan heel veel in de maritieme sector.
Meer weten over dit onderwerp?
Bel ons op +31 (0)35 60 36 500 of stuur een bericht.