Door Advisie
12 minuten

Online shoppen is populair. Of het nu gaat om kleding voor de consument of een Business to Business portal, consumenten en bedrijven shoppen graag online. Uit de Monitor Detailhandel van het CBS over het eerste kwartaal van 2015 blijkt dat de omzet uit online verkopen binnen het midden- en grootbedrijf met ruim 18 procent is toegenomen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Toch zijn er ondernemers die hun online winkel nog niet als grootste prioriteit zien.

Dit kan verschillende oorzaken hebben. Eén daarvan is problemen met het ERP systeem. In dit blog laat ik zien dat de ludieke afkorting Everlasting Resource Problem met een paar aanpassingen vergeten kan worden.

Waar dient ERP voor?

De afkorting ERP staat eigenlijk voor Enterprise Resource Planning en is een gangbare term binnen automatisering. Het is een bedrijfsbreed informatiesysteem waar meestal alle medewerkers binnen een bedrijf bekend mee zijn. Het ERP systeem stuurt mensen aan, bijvoorbeeld magazijnmedewerkers en mensen die de orderafhandeling voor hun rekening nemen.

Losse onderdelen

Je kunt je voorstellen dat het bij een online shop handig is als de software waarop de webshop draait, afgestemd is op het ERP systeem. Al was het maar om de voorraad up-to-date te houden. Toch zien wij vaak dat juist deze belangrijke onderdelen als losse systemen gebruikt worden. Een webshop die los staat van het ERP systeem levert extra handelingen op: dubbele invoer van orders en artikelinformatie, langere orderverwerking (en dus levertijd) en meerdere mensen die handelingen moeten verrichten. Plus, de mensen die zich in de volgende stap van het proces begeven worden pas aangestuurd als de order in het systeem staat.

Omslagpunt

Voor veel ondernemers is het wachten op een omslagpunt. Bij een klein orderaantal is het overtikken van orders nog niet zo’n probleem, het vergt niet veel extra tijd. Maar zodra jouw webshop een serieus verkoopkanaal wordt en een aanzienlijk deel van de omzet binnenbrengt, wordt het koppelen van het ERP systeem en de shop een noodzaak. Naast de snellere orderverwerking, verkleint een koppeling de kans op fouten. Je doet de orderadministrateur een plezier door het tijdrovende en saaie werk weg te nemen. Zo kan hij zinvoller en efficiënter werk uitvoeren. Bovendien heb je de kosten van de koppeling en implementatie snel terugverdiend. De ROI is makkelijk uit te rekenen.


Neem jij jouw webshop serieus?

Neem je jouw webshop serieus genoeg voor een koppeling van systemen, waarbij je de keten van aanvraag tot bezorging zo kort mogelijk houdt? Welke stappen zouden in de orderafhandeling van jouw webshop geautomatiseerd kunnen worden? 

Meer weten over dit onderwerp?
Bel ons op +31 (0)35 60 36 500 of stuur een bericht.