Door Advisie
8 minuten

In de zomer van 2017 werd het Van Gogh Museum uitgeroepen tot één van de populairste musea van Europa. Onderzoekers van de School of Management (Erasmus University) te Rotterdam wezen erop dat de reputatie van het museum vooral te danken is aan uitstekend financieel beheer. Advisie levert daar een bijdrage aan met de softwareoplossingen die zij biedt voor deze sector, zoals procurement en e-commerce.


Nederlandse musea doen het goed, maar de sector is nog niet solide


De Nederlandse Museumvereniging maakte begin oktober bekend dat het goed gaat met de Nederlandse museumsector, maar dat de sector zeker nog niet ‘solide’ is. Dat heeft vooral met teruglopende overheidssubsidies te maken: die liepen in amper 5 jaar terug met maar liefst 40%.

Minder afhankelijk van subsidie, meer afhankelijk van externe inkomsten

De terugloop van overheidssteun heeft musea gedwongen uit te kijken naar andere bronnen van inkomsten. Volgens cijfers van de Museumvereniging komt inmiddels de helft van de totale omzet al uit eigen inkomsten. Dat proces begint bij een sterke positionering bij pers en publiek om meer bezoekers te trekken. Maar bijna geen museum kan uitsluitend leven van betalende bezoekers: het maakt de sector afhankelijk én kwetsbaar.

Groter verdienvermogen door financieel innovatieve oplossingen

Vele musea zijn betrokken bij innovatieve projecten om meer eigen inkomsten te genereren, zoals e-commerce projecten en licentieverkoop. Inmiddels zijn de eigen inkomsten in 2016 met zo’n 34 miljoen gestegen. Ondanks deze successen schrijven de musea tezamen toch nog een negatief resultaat van 23 miljoen euro. 

Advisie: softwareoplossingen voor de museumsector, maar ook voor kunst, cultuur en festivalorganisaties  

Een schilderij waarmee de connectie wordt gemaakt tussen de Softwareoplossingen voor de museumsector en Advisie


Wilt u weten hoe wij de dienstverlening nog doeltreffender maken? Neem contact op met Linda.