Terug naar overzicht

Het maximale uit jouw online shop halen? Analyseer klantgedrag!

DATA

Je bent als ondernemer succesvol met jouw E-commerce shop. Na veel bloed, zweet en tranen staat er een shop om trots op te zijn. Je hebt tijd noch moeite bespaard om alles op de juiste wijze ingericht te krijgen. Layout, producten, afbeeldingen en prijzen. Het kostte vele avonden en weekenden, maar nu ben je klaar! Tenminste, dat denk je…

Continu proces

Het runnen van een online shop is niet als het naar de drukker brengen van een catalogus. Het is een continu proces van aanpassen en verbeteren. Maar gelukkig ben je ondertussen al flink gepokt en gemazeld. Jouw webshop is er eentje om trots op te zijn. De indeling van de shop is helemaal op orde, hij wordt online goed gevonden en het wachten is op de orders die binnen stromen.

Inrichting van jouw webshop

Grote winkelketens als BOL.COM, HEMA en Albert Heijn besteden kapitalen aan het bepalen van de juiste inrichting van hun (web)winkels. Zij denken niet alleen aan de manier waarop zij hun producten presenteren, maar vooral ook waar deze liggen. Welke artikelen gaan direct in het mandje en welke pas aan het einde van het shoppen? Koopt de klant een artikel als hij het bij binnenkomst ziet liggen of juist vlak voor het afrekenen? Welke producten leg je op ooghoogte, zodat de ‘pakkans’ het grootst is? En hoe voorkom je dat de klant zich realiseert wat hij of zij allemaal gekocht heeft? In de supermarkt is dat heel simpel; zorg dat je klant het winkelmandje niet naast zich draagt, maar achter zich aanrolt!

Leer van jouw klanten

Er zijn diverse manieren om ‘het maximale’ uit jouw klanten te halen. De kans is gering dat je hetzelfde budget beschikbaar hebt als de grote winkelketens. Maar ook jij kan op simpele wijze de inrichting van jouw shop(s) optimaliseren. Leer van het klik- en koopgedrag van jouw klanten. Maar onderzoek vooral ook waar en waarom potentiele kopers afhaken. Juist inspelen op al deze onderdelen verhogen de kans dat men de bestelling afrondt. En dat is nou precies het doel van jouw E-commerce avontuur, toch?

Waarom haken klanten af?

Potentiële kopers shoppen altijd op een andere wijze dan je zelf van te voren had bedacht. Ze navigeren anders, ze zoeken anders en hun beleving is anders. Maar hoe kom je er achter of de ‘customer journey’ van jouw bezoekers afwijkt van de voor jou logische opbouw? Je kan natuurlijk bakken met geld investeren in onderzoek naar het klantgedrag. Dit is een prima en misschien wel noodzakelijke optie. Maar het kan simpeler en makkelijker.

Vraag een aantal mensen eens om door jouw shop heen te klikken. Vinden zij jouw webshop logisch en prettig ingedeeld? Zijn zij geneigd om een bestelling te plaatsen of haken ze juist voortijdig af? Wat vinden zij van de verdeling en presentatie van het assortiment? En hoe zit het met cross- en upselling? Antwoord op deze vragen krijg je door de hulp van anderen in te schakelen.

De kunst van het verkopen

Succesvol online ondernemen wordt in grote mate bepaald door de gerealiseerde winst. De kunst van het (online) verkopen zit ‘m dus niet alleen in hoe jij jouw artikelen aanbiedt. Maar is zeker ook afhankelijk van hoe je de doelgroep verleidt om de gevonden artikelen te bestellen. Houd jij het klikgedrag van de bezoekers van jouw webshop in de gaten? Laat het weten in een reactie. Wil je meer tips om jouw webshop te verbeteren? Download dan onderstaand ebook.

Rebecca Sneep
Terug naar overzicht