Door Advisie
8 minuten

Ketenintegratie is natuurlijk niets nieuws. Wat wel nieuw is, is dat ondernemers steeds weer nieuwe manieren van ketenintegratie vinden. Dat zagen we al in de muziekindustrie. Daar is door de opkomst bijvoorbeeld Youtube de hele keten gewijzigd. Maar ook in de veeteelt zien we nieuwe initiatieven. Ben je benieuwd hoe een koe een haas vangt?

Een puzzel waarbij een puzzelstukje er tussen uit wordt gehaald. Symbolisch bedoeld als ketenintegratie.

Wat is ketenintegratie?

Ketenintegratie is samenwerking tussen schakels uit een bedrijfskolom. Hierbij werken elkaar opvolgende bedrijven met elkaar samen. Ultieme ketenintegratie is samenwerking vanaf de leverancier tot aan de eindklant. Dankzij deze manier van samenwerken krijgt iedereen beter zicht op het gehele productie en verkoopproces, omdat de focus breder is dan het eigen handelen. Bovendien kan ketenintegratie de marge van meerdere betrokken partijen vergroten en is het financieel gezien dus vaak interessant.

Webshop als integratiehulp

Een webshop kan een manier zijn om ketenintegratie van de grond te laten komen. Als een producent een webshop zou starten, kan de eigenaar van de detailhandel het inkopen bij de groothandel overslaan, maar direct bestellen in de webshop van de producent. Consumenten kunnen direct bij de producent bestellen. Het logistieke proces versnelt dankzij ketenintegratie. Bovendien kan de detailhandel beter concurreren doordat prijzen lager blijven.

Niet alleen (middel)grote productiebedrijven kiezen steeds vaker voor ketenintegratie door een eigen webshop te starten. Het is ook een prachtige platform voor kleine(re) bedrijven en ZZP-ers om rechtstreeks hun doelgroep te bereiken. Ook zien we steeds meer winkeliers naast hun winkel een webshop openen (Bricks & Clicks), al dit is geen vorm van ketenintegratie.


Is DIY een vorm van ketenintegratie?

Een fenomeen dat zich al jaren in de muziekindustrie afspeelt is DIY (Do It Yourself). Artiesten nemen in eigen beheer muziek op en brengen dit op een eigen label uit. Hierbij slaan zij dus de vaak dure opnamestudio’s over, om niet te spreken van de kosten voor samenwerking met externe labels. Deze vorm DIY zelf is afgelopen 10 jaar sterk toegenomen. Dit is mogelijk omdat muziek steeds vaker digitaal wordt aangeboden. Niet alleen via Youtube, waar onbekende artiesten wereldfaam kunnen krijgen, maar ook als download op de websites van gerenommeerde artiesten die alles in eigen beheer opnemen en uitbrengen.

In de muziekindustrie is natuurlijk ook al jaren een vorm van ketenintegratie actief; het digitaal downloaden van muziek. De iTunes Store bijvoorbeeld maakt de fysieke winkels overbodig. Omdat winkelketens als Free Record Shop niet goed en tijdig insprongen op de trend van het digitaal aanbieden van films en muziek, zijn zij uiteindelijk failliet gegaan. Het is dus niet alleen DIY, maar ook ketenintegratie die de muziekindustrie sterk veranderd heeft. De toenemende vraag naar downloadable muziek en de populariteit van draagbare muziekspelers en smartphones maakte dit natuurlijk mogelijk.

Koop een koe

Een leuk initiatief dat ik laatst ontdekte is koopeenkoe.nl. Een paar slimme veehouders uit Baambrugge bieden via het internet vleespakketten aan. Dit doen ze op bijzondere wijze. Geïnteresseerden kunnen zich inschrijven voor een koe. Zodra er voldoende kopers zijn voor deze koe, zal zij worden geslacht en uiteindelijk in vleespakketten geleverd worden aan de consument. Via diverse mailtjes worden de kopers op de hoogte gehouden over de stappen in het proces. Doordat de koe op een uitstekende manier wordt behandeld, ze wordt bijvoorbeeld na het vervoer enkele dagen ontstresst alvorens geslacht te worden, is de kwaliteit van het vlees uitstekend. De bestelde vleespakket wordt vacuüm verpakt en gekoeld bij je thuis gebracht. Klaar om de vriezer in te gaan. Er komt dus geen slager aan te pas en het vlees ligt niet onnodig in een koelvak bij tussenhandel, de slager of supermarkt. Ook dit is een vorm van ketenintegratie; de veehouder levert hierbij direct aan de consument. Dit houdt niet alleen de prijs betaalbaar, maar biedt de consument ook waar voor zijn geld. Kortom, en prima idee van een inventieve veehouder. Oftewel, hoe een koe een haas vangt door ketenintegratie.

Eigentijdse ketenintegratie

Ketenintegratie is dus niet nieuw, maar kent wel eigentijdse vormen. Productiebedrijven die rechtstreeks aan particulieren leveren via een webshop en initiatieven als DIY of een webshop als koopeenkoe.nl.

Meer weten over dit onderwerp?
Bel ons op +31 (0)35 60 36 500 of stuur een bericht.