Terug naar overzicht

Innovatie in de Haven van Rotterdam: Droom, daad en grip op resultaat

Afgelopen weekend viel in het FD te lezen hoe ook het Rotterdams Havenbedrijf schoorvoetend de roep om innovatie in de Rotterdamse haven op gebied van producten en dienstverlening onderschrijft. Met veel mitsen en maren want zo is het beeld: grote Havenbedrijven zijn niet per sé van vernieuwing. Betrouwbaarheid en efficiency zijn belangrijker, aldus Paul Smits van het Havenbedrijf Rotterdam. Terwijl het wat mij betreft hand in hand kan. En als dat geen koren op de Rotterdamse molen is...

De mythe van de voorzichtige Havenbedrijven

Laten we eerst maar eens kijken naar hoe ‘betrouwbaar’ en ‘veilig’ de ontwikkeling is van die bedrijven. Heel veel bedrijven in het Havencomplex hebben hun groeisprongen gemaakt door te gokken (en winnen) met een enkele heel grote opdracht en te hopen op vervolg. Kijk maar naar IHC dat groeide op Braziliaanse orders en daar nu de wrange vruchten van geplukt heeft. Of wat te denken van het AllSeas schip Pioneering Spirit. Een schip met een omvang zowel in grootte als in investering. Concurrenten durfden deze deal niet aan. Mijn stelling is dat zolang innovatie in dienst staat van de entrepreneurial spirit er van behoudendheid geen sprake is. Misschien wel in het beeld van het Havenbedrijf, maar dat doet er dan goed aan om zelf op zoek te gaan naar innovaties in het voeren van een Havenbedrijf. Een blik naar het oosten, waar Singapore niet anders doet dan vernieuwing omarmen en bijvoorbeeld innovatieve maritieme dienstverlening  te stimuleren.

Innovatie ruim voorhanden

Het hoofdingrediënt is niet de vermeende houding van de Havenondernemingen maar de innovatie zelf. In het FD artikel worden mooie voorbeelden genoemd. Fleet Cleaner, het idealistische Ocean clean Up en Ampelman zijn voorbeelden van innovatieve producten en diensten die het tij meehebben. En door de samenwerking van Havenbedrijf en Yes! Delft, een Delftse incubator voor start-ups is er nu het Port Innovation Lab. Een kraamkamer waar jonge ondernemers en uitvinders hun plannen aan de gevestigde orde kunnen presenteren en broodnodige private financiering kunnen ophalen. De bovengenoemde bedrijven lijken zeer kansrijk om hard te groeien. Net als start-ups in de maritieme services op gebied van milieu en High-Tech. Maar groei is niet alles. Resultaat telt.

Grip op groei

Groei zonder grip heet in de natuur wildgroei. En dat is vaak geen lang leven beschoren. Groei met grip, en wij denken daar als Enterprise software dienstverleners natuurlijk al gauw aan real time data en tools, is een structurele succesfactor. Inzicht in openstaande en nog niet gefactureerde uren, onderhanden werk, resource planning met eenvoudig inzicht in potentiële bezetting op nieuwe projecten het zijn allemaal essentiële kengetallen die ook op dagelijkse basis ondernemers helden om te groeien én op rendement te sturen. Bij Exact partner Advisie draaien we daar onze hand niet voor om. Met bijvoorbeeld slimme oplossingen zoals digitaliseren van documentenstroom, elektronisch factureren, en urenregistratie via app op smartphone of tablet. Deze hebben we neergezet bij bedrijven als Global Maritime Group, Zeehavenbedrijf Dordrecht en Vereniging van Waterbouwers. Zij zijn al jaren tevreden gebruikers van onze oplossingen. Wil je van gedachten wisselen over hoe groei en rendement hand in hand gaan, neem gerust contact met me op.  

 
Ron Vijg
Terug naar overzicht