Door Advisie
12 minuten

Same day delivery is een trend waar op dit moment volop mee wordt getest. Het Amerikaanse Amazon experimenteerde bijvoorbeeld in het Engelse Cambridge met drones om een pakketje binnen een half uur bij de klant te bezorgen. Wat betekent dit voor jouw onderneming? Moet je hierin mee of is het misschien helemaal niet nodig?

Vooralsnog zijn het dus nog experimenten, maar same day delivery komt er zeker echt aan. In ieder geval als we Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, mogen geloven. ‘Het zijn een paar grote jongens en daarna volgt de rest vanzelf’. Een aantal grote webshops in Nederland is ook al begonnen met een ‘near same day delivery’. Bestel je bijvoorbeeld bij Bol.com of Coolblue voor 23.59 uur, dan heb je je pakketje de volgende dag al in huis. En Coolblue bezorgt zelfs al op zondag.

Is same day delivery een must? 

De vraag is, gaan klanten inderdaad de steeds snellere levertijden verwachten van alle leveranciers, omdat een aantal grote webshops dit aanbieden. 

Neem de H&M en Zara, zij hanteren meerdere bezorgopties met verschillende termijnen. Zo heb je een Zara pakket bij een standaardbezorging (€ 3,95) binnen 3-5 dagen in huis, een snelle levering (€ 9,95) ontvang je binnen 1-2 dagen en tot slot kun je je nieuwe outfit 3-5 dagen na je bestelling ook gratis ophalen in de winkel. 

Het Zweedse H&M maakt zelfs een onderscheid in bezorging op een door jou gekozen adres of een afhaalpunt. Zo kies je voor een thuisbezorging standaard (€ 4,99) binnen 3-6 dagen of een thuislevering op de volgende dag (€ 6,99). Bij oppikken op het afhaalpunt heb je weer dezelfde opties; een standaard levering binnen 3-6 dagen (€4,99) of de volgende dag (€ 6,99). 

De twee modegiganten volgen de fashion trends dan wel op de voet, ze staan nog ver van de same day levering trend. Ondanks dat zijn ze beide zeer succesvol, zowel in de winkelstraat als online. Blijkbaar hebben zij de belofte van een snelle levering niet nodig. Het is dus helemaal niet zo vanzelfsprekend dat je klanten – en dus ook niet jonge klanten – van je 'eisen' dat je zo snel levert. Als je zorgt dat je op andere punten maar aantrekkelijk of onderscheidend genoeg bent, dan is same day delivery geen must.


Same day delivery eist vergaande optimalisatie

Of je er nu in meegaat of niet, als ondernemer met een webshop is het toch een punt om even bij stil te staan. Als je hem (near) same day delivery wilt aanbieden, dan vraagt dat veel van je organisatie en je processen. Het is in dat geval cruciaal om je fulfilment te optimaliseren. Maar hoe bereik je die optimalisatie?

Koppeling webshop met ERP

Je hebt in dat geval een oplossing nodig om je webshop direct en soepel te koppelen met je ERP. Dan verloopt je orderverwerking en logistieke proces optimaal en heb je geen omkijken meer naar het bijwerken van je administratie. Ook word je voorraad vanuit je ERP automatisch bijgewerkt in je webshop. Zo ben je altijd up-to-date en grijpt je klant niet mis!

Of denk aan een tijdrovende klus als het verwerken van retouren. Met een geïntegreerd systeem kun je deze heel gemakkelijk afhandelen met behulp van slimme online formulieren. Het is dan bijvoorbeeld mogelijk om eenvoudig een formulier te plaatsen op het gedeelte van je website en/of webshop waar klanten hun retouren melden. Dit formulier wordt doorgezet naar je ERP en komt direct bij de juiste medewerker terecht om snel en adequaat actie te ondernemen. En je weet: een snelle aflevering = een tevreden klant. 

Meer weten over dit onderwerp?
Bel ons op +31 (0)35 60 36 500 of stuur een bericht.