Door Advisie
8 minuten

Het ligt nog ver in de toekomst maar uiteindelijk wordt circulaire economie een begrip waar we niet meer omheen kunnen in Nederland. Het plan is om in 2030 nog maar 50% van de primaire grondstoffen te gebruiken die we nu gebruiken. In 2050 zullen alle primaire grondstoffen circulair gebruikt worden. Zo worden ze efficiënt ingezet en vooral hergebruikt zonder schadelijke emissies naar het milieu. Het kabinet neemt verantwoordelijkheid in deze kwestie maar kan deze doelen niet behalen zonder de medewerking van de productiebedrijven. Er zal dus iets moeten veranderen. Is het alleen maar geven of zijn er ook kansen die de circulaire economie met zich mee brengt?

Wat kunt u als producent van de dienstverlenende sector leren?

Circulaire economie wordt al toegepast door een aantal producenten; in plaats van het product, wordt de dienst die het product levert verkocht. Zo wordt betaald voor een dienst zoals licht in plaats van voor het product, de lampen. Dit gebeurt al op grote schaal op Schiphol. Philips heeft een programma genaamd ‘Circular Lighting’ en is op de luchthaven verantwoordelijk voor de verlichting van Lounge 2, een van de terminals. Schiphol neemt licht af op basis van een Service- en Performancecontract met Cofely en Philips. Philips blijft dus eigenaar van de lampen en installaties en is met Cofely verantwoordelijk voor de prestaties en levensduur van de verlichting.


Uw cookies zijn niet geaccepteerd

Op deze plaats wordt normaal een dynamische element getoond, zoals bijvoorbeeld een video. Omdat u cookies niet geaccepteerd hebt, kunnen we dat helaas (nog) niet doen. Accepteer snel alle cookies onderaan in de cookiemelding of op onze Cookiepagina.



Dienstverlening leveren bij uw producten

Als producent zijn er talloze manieren om ook als dienstverlener toegevoegde waarde te creëren. Naast de verkoop van producten als diensten wordt er ook steeds meer dienstverlening gegeven bij productverkoop, om zo meer omzet uit een product te halen. Zo kunnen bijvoorbeeld huishoudelijke apparaten regelmatig een onderhoudsbeurt krijgen voor een vaste vergoeding of abonnement. Denk bijvoorbeeld aan een printerfabrikant die zijn klanten een inktpatroon automatisch toestuurt zodra de oude bijna op zijn of een adviesgesprek bij het uitzoeken van een matras.

De maakindustrie

Steeds meer bedrijven gaan nadenken over nieuwe businessmodellen, zo vraagt de nieuwe maakindustrie om optimalisering van de huidige workflow en interne logistiek.

Maakindustrie: geheel van de economische activiteiten waarbij grootschalig en machinaal materialen tot nieuwe producten worden verwerkt; deelgebied in de industrie met als activiteit de vervaardiging van nieuwe producten uit materialen; industrie die nieuwe producten uit materialen vervaardigt”

De maakindustrie, ook wel industrie 4.0 genoemd, focust zich op de gehele levenscyclus en waarde toevoeging van producten. Zo zijn bijvoorbeeld de wensen van consumenten steeds individueler, productielijnen worden korter en flexibeler. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de levering aan de eindklant, de bijbehorende dienstverlening en de recycling van het product.

Service is een kans, geen kostenpost

Voor veel bedrijven is na de verkoop van het product de garantie en benodigde service meer een noodzakelijke kostenpost. Maar juist met service wordt toegevoegde waarde gecreëerd. Met dienstverlening worden langdurige klantrelaties opgebouwd, het geeft u beter inzicht in de behoefte van uw klanten én de kans is aanzienlijk groter dat ook de volgende aankoop bij uw bedrijf zal zijn in plaats van bij de concurrent. Het zal van steeds groter belang worden om meer budget voor service vrij te maken.

Data

Op basis van data kan deze dienstverlening steeds beter en doelgerichter afgestemd worden. Alle klantinformatie die verwerkt wordt in het CRM systeem kan in dashboards voor u worden uitgewerkt zodat u trends en behoeften kunt herkennen. Zo ontwikkelt u een op maat gemaakte customer journey.

Waarom niet leasen?

Deze trend kan natuurlijk van twee kanten benut worden. Zo kun u uw business model omgooien en klanten op een andere manier bedienen maar u kunt dit natuurlijk ook in uw eigen bedrijf doorzetten. ‘Bezit’ vervangen door ‘gebruik’ door bijvoorbeeld grote machines te gaan leasen in plaats van zelf aan te schaffen. De voordelen hiervan zijn onder andere; geen grote investeringen, de uitbesteding van onderhoud en geen onverwachte kosten hiervoor. En natuurlijk het verduurzamen van het gehele productieproces.

Uw bijdrage leveren

Naast dat het kansen met zich mee brengt, is het toepassen van circulaire economie in uw organisatie ook een hele goede manier om een positieve bijdrage te leveren aan het milieu. Onder andere het recyclen van grondstoffen, het hergebruiken van materialen en het produceren van producten met een langere levensduur zorgen ervoor dat er duurzamer geproduceerd wordt. Met deze ontwikkelingen wordt het rendabel om duurzaam te produceren en daar worden we uiteindelijk allemaal beter van!

Meer weten over dit onderwerp?
Bel ons op +31 (0)35 60 36 500 of stuur een bericht.