Door Samanta Pijl
12 minuten

Hoe innovatief is jouw zorgonderneming?

In de langdurige zorg moeten we met minder mensen en middelen meer mensen verzorgen. De overheid wijst steeds meer op de eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van cliënten. En wat betekenen deze uitdagingen voor uw organisatie? Is jouw organisatie al klaar voor de transitie van zorginstelling naar zorgondernemer? Kortom, is uw zorgorganisatie al SMAC (Social, Mobile, Analytics, Cloud)? Door je zorgondernemer SMAC te maken, kom je optimaal in contact met je doelgroep waardoor je nog betere zorg kunt leveren.

Social media in de zorg

Voor veel zorginstellingen is social media nog een nieuw fenomeen. Maar juist social media maakt het mogelijk om via relatief eenvoudig tweerichtingsverkeer in contact te komen met je doelgroep. Je kunt je doelgroepen informeren maar ook juist de dialoog met ze aangaan. Door op Twitter, LinkedIn of Facebook berichten te posten over nieuwtjes of zorgontwikkelingen binnen je organisatie, kun je je doelgroep op een snelle manier informeren. Maar het werkt ook andersom. Wat speelt er binnen jouw doelgroep en hoe kun je als zorgonderneming hierop inspelen. Door LinkedIn groepen of twitteraars te volgen weet je haarfijn wat er speelt binnen je doelgroep. Bovendien kun je zelf ook reageren op reacties of ervaringen van cliënten. Deze interactie is zeer waardevol en kun je meenemen in het verbeteren van je dienstverlening. Er zijn nog meer voorbeelden van social media die zorgondernemers kunnen inzetten. Door bijvoorbeeld  in YouTube filmpjes je organisatie of een specifieke behandeling uiteen te zetten. Deze kun je op je website plaatsen maar ook delen via social media. Je zult versteld staan hoe het filmpje zelf zijn weg vindt naar nieuwe doelgroepen en cliënten.

De voordelen van mobiele technologie in de zorg

Mobiele technologie binnen de zorg is een van de grootste technologische doorbraken van deze tijd. Het aantal mobiele devices wereldwijd ligt ergens tussen de 6 en 8 miljard. Ongeveer de helft van de data die mensen tot zich nemen, raadplegen ze op mobiele apparaten. Ook in het ‘dagelijkse straatbeeld’, zijn ze bijna niet meer weg te denken. Deze mobiele ontwikkeling zorgt eveneens voor een verschuiving in de zorg. De kwaliteit, doelmatigheid en toegankelijkheid van de gezondheidszorg kan ermee aanzienlijk worden verbeterd. Patiënten, zorgorganisaties, zorgverzekeraars en de overheid hebben eveneens de kansen van het mobiele kanaal ontdekt. Informatie kan sneller worden ontsloten. Direct na een behandeling of bezoek aan een cliënt kan informatie direct worden verwerkt of geraadpleegd. Naast het snel en flexibel verschaffen van deze informatie, brengt mobiel nog een voordeel met zich mee. Werkprocessen kunnen efficiënter uitgevoerd worden. Data en rapportages hoeven niet meer geprint te worden. Bovendien zijn online rapportages veelal interactief waardoor eenvoudiger bekeken kan worden wat veranderingen teweeg brengen. Ook tijdens een overleg kan direct actuele informatie worden opgevraagd en ingezien waardoor beslissingen ook meteen genomen kunnen worden. Dit maakt samenwerken veelal een stuk makkelijker en efficiënter.

Analyses van data

Hoogstwaarschijnlijk beschikt jouw zorginstelling ook over grote hoeveelheden gegevens, opgeslagen in verschillende systemen. Niet alleen gegevens over cliënten en behandelingen, maar ook financiële, personele en logistieke gegevens. Het blijkt echter lastig om deze data om te zetten naar geïntegreerde, actuele en betrouwbare managementinformatie. Terwijl uw behoefte naar deze informatie juist groeit. Door decentralisatie  is er op lagere niveaus ook meer behoefte aan stuurinformatie. Hoe is de personele bezetting op die locatie bijvoorbeeld geregeld? Hoe lang duren behandelingen? Door deze en andere informatie goed inzichtelijk te maken, kan er vaak nog verbetering in de dienstverlening worden behaald. 
Voor zowel kostendeclaratie als voor de financiële verantwoording zijn analyses nodig. Naast het feit dat rapportages het werk flexibeler en efficiënter maken, heb je als zorginstelling een verantwoordingsplicht naar de Inspectie voor de Gezondheidszorg en de Nederlandse Zorgautoriteit. De dashboards en rapportages die wij bieden kunnen je zowel inzicht geven, verwachtingen in kaart brengen als de verplichte (financiële) rapportages bieden.

Zorg in de cloud

Er wordt steeds meer informatie bewaard, uitgewisseld en aan elkaar gekoppeld. Deze vertrouwelijke informatie vraagt om nieuwe controles en beveiliging. Je informatie bewaren ‘in de cloud’ is tegenwoordig niet meer weg te denken. In een eerder blog ben ik al dieper ingegaan op het onderwerp ‘Zorg in de cloud, hoe zit dat dan?’ Hierin beschrijf ik wat ‘cloud’ concreet inhoud, welke ‘cloud vormen' er zijn en waar je op moet letten. De grote voordelen van informatie bewaren ‘in de cloud’ is de schaalbaarheid van informatie. Een ander groot voordeel is dat je gemakkelijk plaats en tijd onafhankelijk kunt werken. Je hoeft je ook geen zorgen te maken over het tijdig updaten van software of het maken van backups van je gegevens. Al deze zaken zitten veelal standaard in een hostingcontract. Hierdoor kun je je volledig focussen op het leveren van de beste zorg.

Hoe nu verder?

Wilt u advies over hoe u als zorgondernemer het maximale uit uw organisatie kunt halen op het gebied van procesoptimalisatie, efficiency, analyses en ICT in de zorg? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend advies. U kunt u ook gratis abonneren op mijn blog voor een tweewekelijkse update over ‘ICT in de zorg’.