Veel mensen zullen zeggen dat stijgende voorraadkosten per definitie onwenselijk zijn. Als je er geïsoleerd naar kijkt, is daar weinig tegenin te brengen. Maar wie de hele keten beschouwt, ziet dat hogere voorraad kosten ook voordelen meebrengen.
Minimale kosten of maximale winst?
De kennis over goederenstromen en de actuele voorraadstanden zit bij de meeste bedrijven op de afdeling logistiek. De medewerkers van deze afdeling wijzen je snel en feilloos op de hardlopers en weten precies welke producten eindeloos op de plank blijven liggen. Kortom, zij weten alles over de logistieke kant van het product.
Logistieke afdelingen focussen meestal op efficiëntie, omdat ze de opdracht krijgen om voorraadkosten zo laag mogelijk te houden. Wat zou er gebeuren als die focus verschuift van het minimaliseren van kosten naar het maximaliseren van winst? Heeft een zo klein mogelijke voorraad dan nog steeds de voorkeur?
Breng kennis van product en klant samen
Om de winst te kunnen maximaliseren, is meer kennis nodig dan inzicht in de productstromen alleen. Je moet ook weten waar je klanten naar op zoek zijn en hoe ze knopen doorhakken. Deze kennis zit in veel bedrijven niet bij de afdeling logistiek maar elders in het pand, bij marketing. Marketeers kennen de wensen en uitdagingen van de klant als beste. Wat zijn hun voorkeuren en budgetten? Wat haalt hen over de streep om iets aan te schaffen? Marketing bepaalt bovendien wanneer welke campagnes worden gevoerd en op wie ze gericht zijn.
De vraag is dan; hoe vaak spreken de logistieke mensen en marketeers elkaar? Waarschijnlijk niet vaak genoeg. Zonde, want zo gek is het niet om kennis van het product en de markt samen te brengen. Misschien zou logistiek zelfs onderdeel moeten uitmaken van het marketing team.
Een dergelijk multidisciplinair team stelt je in staat om de voor- en achterkant van je bedrijf beter op elkaar af te stemmen. Producten waar je maar niet vanaf komt, of waarvan de houdbaarheidsdatum binnenkort verstrijkt, kun je bijvoorbeeld actief pushen met marketingcampagnes of prijsacties. Terwijl alles wat bijna out of stock is en waar veel vraag naar is, stijgt in prijs. Ook kan je klanten, specifieke aanbiedingen doen op basis van de marketing big data die je inmiddels verzameld hebt.
Focus op slim voorraadbeheer
Als de focus niet meer ligt op het drukken van de kosten, kan je erop rekenen dat ze gaan oplopen. Het kan een bewuste keuze zijn om meer voorraad te houden, om de naam op te bouwen dat mensen altijd bij jou terecht kunnen. Of je kunt op meerdere locaties voorraad houden, zodat je sneller kunt uitleveren. Is het dus altijd erg als je voorraadkosten oplopen? Niet als je marges daardoor harder stijgen!
Dynamische prijzen vragen om dynamische oplossingen
Het vergt wat moed om af te stappen van de traditionele denkwijze en bovendien vergt het wel iets meer dan alleen twee teams in dezelfde kamer zetten. Om het maximale te halen uit je nieuwe logistiek- en kennis gedreven marketing aanpak, heb je een webshop of bestel-portal nodig die realtime de juiste prijzen laat zien. Aan de basis daarvan ligt een systeem dat de verschillende processen volledig integreert, omdat alles uit een centrale bron van informatie komt.