Terug naar overzicht

Verduurzaming van groothandel

Buy less, buy better; dat is het motto van modezaken de Rode Winkel en Thom Broekman uit Utrecht. Dit familiebedrijf groeide in 181 jaar uit van kleermakerij en fourniturenzaak tot een moderne jeanswinkel. Inmiddels werken ook de drie kinderen in de winkel. Mede door de invloed van de jonge generatie denken deze retailzaken na over hoe je tegenwicht kan bieden aan fast fashion. Want ook zij merken dat de klant hier in toenemende mate om vraagt.

Duurzaamheid wordt daarmee niet alleen door klanten van groothandels belangrijk gevonden, ook de eindgebruikers hechten hier steeds meer waarde aan. Het inspelen op duurzaamheid biedt daarom verschillende kansen voor groothandels.

Circulaire economie: samenwerken in de keten

Allereerst is het goed om duidelijk te hebben wat een circulaire economie precies is. ‘’De circulaire economie is een economisch systeem dat bedoeld is om herbruikbaarheid van producten en grondstoffen te maximaliseren en waarde vernietiging te minimaliseren. Anders dan in het huidige lineaire systeem, waarin grondstoffen worden omgezet in producten die aan het einde van hun levensduur worden vernietigd’’ aldus MVO Nederland. Maar waarom moeten we overschakelen naar een circulaire economie?

De Verenigde Naties schatten dat de wereldbevolking in 2030 zal toenemen tot zo’n 8,6 miljard (in 2017 was dat 7,6 miljard) en tot 9,8 miljard in 2050. Om al deze mensen te voeden is er een grote hoeveelheid grondstoffen en energie nodig; de circulaire economie is daarin essentieel. Momenteel beland namelijk 98% van alle grondstoffen binnen een jaar op de afvalberg en dit moet anders. Het recyclen van afval vraagt om een nauwe samenwerking tussen producenten en de handel.

Regelgeving biedt kans voor innovatie

De circulaire economie klinkt misschien als iets waar je als groothandel nog niets mee moet doen maar het wordt tijd om na te denken over hoe je je producten en/of grondstoffen kan verduurzamen want met duurzaam ondernemen ben je voorbereid op de toekomst. Daarnaast zullen de doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs en de Sustainable Development Goals van de VN door onze overheid steeds dwingender worden opgelegd bij bedrijven. Het klimaatakkoord van Parijs, dat Nederland ook heeft ondertekend, gaat namelijk in 2020 al in en de overheid zal tal van regels en maatregelen opleggen waar jij als groothandel ook mee te maken krijgt.

Kansen en voordelen voor de groothandel

Eind 2018 zal het klimaatrapport klaar zijn en weten we welke afspraken en doelstellingen er vastgesteld zijn voor Nederlandse bedrijven. Naast deze verplichte maatregelen vanuit de overheid biedt de circulaire economie ook kansen voor de groothandel. Welke kansen pak jij?

1. Onderscheid jezelf door de leidende positie als ketenregisseur te pakken

Zorg dat je als proactieve groothandel de schakel bent tussen producent en de afzetmarkt. Communiceer met je leveranciers, klanten en andere relaties door vraag en aanbod met elkaar af te stemmen. Nog te vaak zeggen producenten dat ze wel duurzame producten kunnen leveren maar dat ze de vraag niet krijgen. Andersom zeggen inkopers weer dat ze wel voor duurzaam willen kiezen maar niet weten wat er te koop is.

2. Word een expert op het circulaire assortiment

Als expert en ketenregisseur weet je wat er speelt en wat de markt te bieden heeft. Zo kan je je klanten adviseren over duurzame alternatieven. Jij bent namelijk volledig op de hoogte van de herkomst en kwaliteit van producten en de omstandigheden waaronder deze geproduceerd zijn.

3. Kostenbesparing door middel van effectief verpakken & vervoeren

Omdat het verpakken en vervoeren een van de meest vervuilende processen is, moet je ook deze processen optimaliseren. Door effectief te verpakken, bespaar je flink op de kosten. Je reduceert de loze ruimte in een verpakking en daarnaast kan je hiermee de kans tot schade aan het product beperken. Dit zorgt natuurlijk weer tot minder uitval van producten en grondstoffen kunnen beter en langer benut worden.

Daarnaast zijn er tal van bedrijven die zich gespecialiseerd hebben in het effectief en milieubewust vervoeren van pakketten. Je kan pakketten aanbieden bij bedrijven en zij kijken vervolgens in welke vrachtwagen er op de route nog loze ruimte te vullen is. Zo hoeft een vrachtwagen dus nooit meer leeg te rijden en krijg je als groothandel pakketten sneller bij je klanten.

Vrachtwagens optimaal beladen met Uber Freight

Uber houd zich naast taxidiensten sinds kort ook bezig met vervoer van goederen; in Amerika hebben zij onlangs Uber Freight geïntroduceerd. Middels een app worden vraag en aanbod hierin bij elkaar gebracht.

4. Kostenbesparing door effectief bezorgen via afhaalpunten

De traditionele B2B groothandel richt zich anno 2018 steeds meer op B2C. Als jij ook aan consumenten levert denk dan eens na over afhaalpunten. Doordat een bezorger direct op één punt de pakketten aflevert, hoeft deze niet meerdere keren te rijden wat natuurlijk efficiënter én beter voor het milieu is. Daarnaast heeft de klant zijn product sneller in huis en dit leidt natuurlijk tot een hogere klanttevredenheid. Je kan zelfs besluiten om dit met elektrische voertuigen te laten bezorgen. 

Introductie milieuzones in steden

Steeds meer grote steden introduceren milieuzones waardoor gewone voertuigen niet of minder frequent de stad in mogen. Door de inzet van elektrische voertuigen kan je wél altijd de pakketten afleveren. Onder andere Picnic en PostNL zijn hier al mee bezig.

5. Retouren terugdringen door middel van recensies

Begeef je je als groothandel op de e-commerce markt dan kan je de retouren van consumenten proberen terug te dringen door je klanten aan te moedigen om recensies te schrijven over hun aankopen. Doordat andere klanten hun aankoop voorzien van een review weet een winkelende klant dat hij het product bijvoorbeeld beter in een andere maat of kleur kan kopen. Doordat de klant direct het juiste product koopt, neemt het aantal retouren af.

Dat duurzaamheid steeds belangrijker wordt en kansen voor ondernemers biedt is een feit. In 2016 bleek namelijk uit het GfK-duurzaamheidsonderzoek dat al de helft van de consumenten duurzaamheid meeneemt in aankoopbeslissingen. De verwachting is dan ook dat duurzaamheid straks geen luxe extraatje maar een basisvoorwaarde is voor zowel retailers als groothandel.

Wil je na aanleiding van dit blog meer weten over de duurzame & future proof groothandel? Download dan onze whitepaper!

Download Whitepaper

 


Terug naar overzicht