Door Samanta Pijl
8 minuten

De afgelopen jaren is werken ‘in de cloud’ enorm toegenomen. Ook zorgondernemers staan inmiddels open voor deze manier van werken en opslag van gegevens in de cloud. Een goed beveiligde cloud biedt ook zorgondernemingen voordelen. Beheer van de software kan volledig worden uitbesteed. Geen gedoe met updates, het opschalen van data-opslag of het uitbreiden van het aantal gebruikers. Werken in de cloud levert zorgondernemers besparingen op. Maar dat wil niet zeggen dat je niet kritisch moet blijven op andere zaken die er ook zeker toe doen of waarin een groot verschil gemaakt kan worden.

50 eurobiljetten omringd met medicijnen, symbolisch voor het verbeteren van het inkoopproces in de zorg

Vanuit functioneel oogpunt zal de cloud voor de zorgsector er niet wezenlijk anders uitzien dan voor andere sectoren. Echter er is wel degelijk een verschil. De cloud voor de zorg wordt gekenmerkt door extra beveiligingsmaatregelen (volgens NEN7510) en speciale processen en procedures. Kwaliteit van gegevensopslag, het beheer en de beveiliging vinden we in de zorg uitermate belangrijk. Meer hierover kun je lezen in mijn vorige blog ‘Zorg in de cloud, hoe zit dat?’. Er zijn ook andere gebieden waar het verschil gemaakt kan worden.



Hoe zit het met mijn leveranciers?

Neem bijvoorbeeld het inkoopproces… Slim inkopen kan een groot verschil maken. Hoeveel leveranciers heeft mijn zorgonderneming? Hoe zit het met de kwaliteit van de bestelde producten? Is in dit inkoopproces ook de kwaliteit van de levering meegenomen? Zijn producten op de juiste manier verpakt en worden ze binnen de afgesproken termijn geleverd? Wat zijn de  leveringsvoorwaarden en –tijden van de leverancier? En worden product onbeschadigd afgeleverd? En hoe zit het met de band tussen jou en je leverancier? Belangrijke informatie die, naast het hele inkoopproces en de discussie ‘wel of niet werken in de cloud’, zeer belangrijk is.

Vanuit mijn eigen ervaring wil ik zorgondernemers meegeven dat je verder moet kijken dan alleen de automatisering van processen en de ‘cloud-discussie’. Er zijn slimme oplossingen waarin nog veel meer informatie over leveranciers (je vendors) kunnen worden vastgelegd. Denk hierbij aan levertijden, minimale ordergroottes, staffelkortingen, maar ook ervaringen met leveranciers over de kwaliteit van de geleverde producten.

De band met een leverancier is er één van vertrouwen. Vertrouwen is voor iedereen natuurlijk persoonlijk, maar in de praktijk blijkt dat de volgende zaken belangrijk zijn. Wat bijdraagt aan vertrouwen is expertise, betrouwbaarheid (afspraak = afspraak) en rapportages. Het is goed om deze zaken ook vast te leggen. Expertise en betrouwbaarheid kun je vangen in contracten, afspraken en toetsen in rapportages. Er zijn zelfs signaleringsfuncties die je hiermee kunnen helpen. Belangrijk voor de organisatie. Alleen de mate van eigen bevindingen ontbreekt hierin nog. Leg dus ook goed de eigen oriëntatie vast, want deze informatie is wellicht de vertrouwensbasis met je leverancier.

Een goede analyse van je inkoop- en leveranciersgegevens is van groot belang. Het kan je geld besparen en met duidelijke afspraken ben je ook nog eens in staat om tegen scherpe condities in te kopen. Mocht je over dit onderwerp van gedachten willen wisselen? Neem vrijblijvend contact met mij op.