Door Advisie
12 minuten

'Big data' is op dit moment misschien wel een meer gezochte term op internet dan 'Volkswagen'. In de afgelopen jaren is het gebruik van Big Data sterk toegenomen. Het gebruik ervan is bijna net zo snel gegroeid als het aantal bedrijven, adviseurs en artikelen. In sommige sectoren ligt dat voor de hand. In deze bedrijven is het genereren en gebruiken van big data dan ook onderdeel van hun kernactiviteit. Denk maar eens aan Google, Amazon of aan de logistieke sector. De maritieme industrie lijkt nog aan de vooravond te staan van de Big Data revolutie of in innovatie. In dit blog vertel ik er graag meer over.


Wat is 'Big Data'?

Het woord 'data' kan verwijzen naar vrijwel elk type van informatie, maar in het algemeen gaat het over gegevens en/of statistieken die worden verzameld voor analyse. Het verzamelen van 'data' is een concept zo oud als de mensheid. Al in 3000 voor Christus werden meteorologische gegevens opgeslagen. Maar 'big data' is een relatief nieuwe term, geboren tijdens de snelle evolutie van het digitale tijdperk. Eigenlijk is het vrij eenvoudig. We genereren zoveel gegevens, informatie en dataverzamelingen dat het voor mensen onmogelijk is om daar in één mensenleven ‘chocola’ van te maken. Zelfs traditionele computermodellen hebben moeite om al die data te verwerken en te visualiseren. Big data omschrijft de toename van snelheid waarmee data wordt verzameld.

Groei, groei en nog eens groei

Vanaf het begin van de de mensheid tot 2003 had de mens in zijn totaliteit naar schatting 5 exabyte (12,5 miljoen terrabyte) aan gegevens geproduceerd. Dezelfde hoeveelheid wordt nu in twee dagen geproduceerd. En alleen een terrabyte aan data staat voor 80 dagen onafgebroken muziek van hoge kwaliteit afspelen. Waar kom je die gegevensovervloed dan tegen? Bijvoorbeeld in het spoor van cookies dat je achter laat tijdens het surfen op het World Wide Web. Enorme hoeveelheden van cookies worden verzameld, verwerkt en gebruikt om bedrijven te adviseren over koop en browsing gedragspatronen. Die analyses hebben ook grote invloed op de plaatsing van advertenties of aanbevelingen van internet winkels. Big data-analyse is te vergelijken met een vorm van mijnbouw. Het kan zijn dat de overgrote meerderheid van de gegevens die wordt verzameld niks oplevert, afgezien van een klein aantal van de verborgen 'juweeltjes' binnen de datasets. Met ‘data mining’ wordt die informatie gezeefd (door computers of softwaretoepassingen) en wordt het goud zichtbaar.

Big Data in de maritieme wereld

Schepen en scheepvaart staan bol van systemen, software en automatisering. Het verzamelen van data is daarbij een van kernactiviteiten van de systemen geworden. Een groot transportschip kan meer dan 2 miljard gegevens per maand produceren met alle systemen aan boord. Als die gegevens worden gecombineerd met externe data, zoals route informatie, de weersverwachting en logistieke bewegingen. Zo ontstaat een Big Data set die kan leiden tot brandstofbesparing, of abstracter, meer efficiency in de bedrijfsvoering. Een voorbeeld van de mogelijkheden om activiteiten en schipprestaties te beheersen door het big data is het systeem genaamd Condition Based Monitoring (CBM). CBM kan alle operationele parameters van een schip bewaken in wisselende bedrijfsomstandigheden. Een CBM systeem biedt de mogelijkheid om de op basis van aan de wal ingegeven parameters te vertalen naar on-site waarschuwingen en instellingen van systemen aan boord. Dat kan bijvoorbeeld een aanbeveling zijn voor langere onderhoudsintervallen waarmee uiteindelijk de operationele kosten worden verlaagd.

Maritieme dienstverlening en Big Data

Het spreekt voor zich dat juist de op ICT gerichte maritieme dienstverleners het dichtst bij het vuur zitten. Het verwerken van alle gegevens van schepen, productiemiddelen spreekt voor hen voor zich. Inmiddels zijn er ook informatiebrokers actief, zoals Royal Dirkzwager, die hun business hebben gemaakt van het vermarkten van Big Data. Honderden bedrijven profiteren van door hen verzamelde data over bijvoorbeeld scheepsbewegingen. Op een ander vlak geeft Big Data ook input voor risicocalculaties van verzekeraars en het berekenen van milieumodellen . Zo snijdt het mes aan twee kanten. Big Data als inkomstenbron voor maritieme dienstverleners, of als productiemiddel.

Een gesprek over Big Data en meer

Als adviseur en leverancier op gebied van business solutions is de groei van het gebruik van Big Data een van onze aandachtspunten. Wij leveren en beheren de systemen die bedrijfsprocessen aansturen en meten. We hebben een checklist Big Data ontwikkeld, want de inzet Big Data is een strategische keuze waar alleen al een gezonde ICT omgeving cruciaal is. Gekoppeld aan gezond verstand natuurlijk, want Bigger is niet altijd Better! 

Als u eens verder wilt praten over Big Data, of over hoe wij de doelstellingen van uw onderneming kunnen helpen realiseren, neemt u dan gerust contact op. 

Meer weten over dit onderwerp?
Bel ons op +31 (0)35 60 36 500 of stuur een bericht.