Door Jet van der Wal
5 minuten

Webshopplatformen en Exact Globe

De adviseurs van Advisie komen vaak in contact met groothandel en e-commerce bedrijven. Tijdens deze gesprekken krijgen zij regelmatig de vraag  “Kan ik mijn webshop koppelen aan Exact Globe?”. Daar willen wij natuurlijk graag bij helpen, want Advisie koppelt al jaren webshops aan Exact Globe. Het koppelen van een webshop aan Exact Globe is namelijk niet zomaar gedaan, er komen veel keuzes bij kijken. Wil je bijvoorbeeld wel of niet met prijslijsten werken?  Of wil je wel of niet klantengegevens van de webshop overhalen naar Exact Globe? 

Door de jaren heen hebben wij geleerd dat de wens van ieder bedrijf anders is, daarom is het goed om te weten dat er verschillende webshopplatformen zijn die aansluiten bij de verschillende wensen. Advisie koppelt met bijna alle platformen en met de meeste spelers hebben we daar ook veel ervaring mee. We koppelen het meeste met Magento, Shopware, Shopify, WooCommerce en Prestashop. Voor deze shops hebben wij standaard koppelingen die volledig naar wens te configureren zijn.  

Het koppelen van je webshop aan Exact Globe moet je als organisatie niet onderschatten. Vaak wordt er gedacht dat het een kwestie is van een knop omzetten, dit is in de praktijk niet zo. Er zijn veel vragen die eerst beantwoord moeten worden voordat helder is wat er wel of niet opgenomen moet worden in de koppeling. Wij starten altijd met een e-fulfilment sessie met onze specialist waarbij wij meerdere onderwerpen bespreken, onderstaand een aantal voorbeelden:

  • Welk systeem is leidend voor artikelbeheer? Vaak zien wij dat Exact Globe leidend is voor het artikelbeheer omdat ook de prijzen vastliggen in Exact Globe. Welke informatie op de artikelstamkaart gaan we uitwisselen met de webshop en wat niet? En wat zijn hier de voor- en nadelen van. Daarnaast is het ook mogelijk dat er gewerkt wordt met een PIM systeem, dit kan de werkwijze weer anders maken.

  • Werken met prijslijsten? Voor B2B zien wij vaak dat er gewerkt wordt met verschillende prijslijsten, prijsafspraken en debiteuren korting. Je wilt dat een klant op de webshop zijn eigen afgesproken prijzen ziet, als dit zo is moet dit wel uitgewisseld worden. Voor B2C heb je vaak met een vaste verkoopprijs te maken. 

  • Waar beheer je de afbeeldingen? Het is standaard mogelijk om binnen Exact Globe één afbeelding per artikel vast te leggen, maar is dit voldoende? Het is mogelijk om het aantal plaatjes uit te breiden en de kwaliteit van de plaatjes te verhogen binnen Exact Globe maar je kunt er ook voor kiezen om dit te beheren vanuit de webshop. Dit laatste zien wij vaak bij onze klanten. 

  • PIM Systeem of niet? Een vervolg vraag kan zijn of er gewerkt gaat worden met een PIM systeem, nu of in de toekomst. Een PIM systeem zien wij vaak terug bij bedrijven met erg veel artikelen of webshops in meerdere landen. Zie voor meer informatie over een PIM systeem onze factsheet.

  • Klanten uitwisselen of niet? Wil je dat alle klanten vanuit de webshop worden aangemaakt als debiteuren in Exact Globe of juist niet? Bij B2C zien wij dat er regelmatig gewerkt wordt met een kapstokdebiteur binnen Exact Globe. Bij B2B wil je juist wel dat je klant zowel in Exact Globe als in de webshop staat. Beide opties hebben voor- en nadelen, deze bespreken wij altijd uitgebreid om tot de juiste keuze te komen. Een belangrijk aandachtspunt hierbij is of je wil dat een klant zelf zijn/haar gegevens kan aanpassen vanuit de shop. 
 
  • Voorraad uitwisselen of juist niet? Wil je in de webshop zichtbaar hebben dat een artikel op voorraad is? Zo ja, wil je hier dan het aantal tonen of alleen dat het artikel op voorraad is? En mogen producten zonder voorraad wel besteld worden? 

  • Op welk moment wil je de order importeren in Exact? Bij B2C zien wij vaak dat de order pas in Exact Globe wordt ingelezen op het moment dat de klant via een onlinebetaalprovider heeft betaald en daarmee de order definitief heeft gemaakt. Bij B2B loopt dit proces vaak anders, de order lezen wij vaak in in Exact Globe op het moment dat de klant de order heeft bevestigd en dus betaald op rekening. 

  • Wil je dat de klant zijn order en factuurhistorie kan inzien? Uiteraard kan een klant in de webshop zien wat hij/zij vanuit de webshop heeft besteld. Toch gebeurt het regelmatig, vooral bij B2B, dat klanten ook nog per mail een order plaatsen of het doorbellen. Deze orders worden handmatig in Exact Globe aangemaakt en zijn daarmee standaard niet zichtbaar binnen de webshop. Ook orders die geplaatst zijn voordat je als bedrijf een webshop had zijn niet zichtbaar vanuit de webshop. Wil je wel dat deze orders zichtbaar zijn? Dan is dit uiteraard wel mogelijk, klik hier voor meer informatie

  • Track en trace code terugsturen naar webshop? Nadat de order verwerkt is in Exact Globe is het mogelijk om een track en trace code terug te sturen naar de webshop, hiermee kunnen klanten geïnformeerd worden wanneer de order geleverd wordt. Het is hier onder andere belangrijk om te weten met welke vervoerder er gewerkt wordt, hoe de data uitwisseling met de vervoerder is en hoe dit geïntegreerd is met Exact Globe. Ook hierin geven wij vaak advies. 

  • Wil je een webshop zelf hosten of niet? Deze keuze heeft invloed op de keuze van het platform waarop je de webshop gaat bouwen. Webshops staan vrijwel altijd in de cloud, alleen kun je het ene platform als service afnemen en het andere platform zelf hosten. Als je de webshop als service afneemt is het bijvoorbeeld niet mogelijk om maatwerk te maken binnen de shop. Heb je dit niet nodig dat is het geen probleem, heb je het wel nodig dan zal dit minder goed aansluiten. Ook kunnen er bij serviceapplicaties een maximum op het aantal API Calls zitten, als je bijvoorbeeld erg veel artikelen hebt kun je hier tegen beperkingen aanlopen. Voordeel van het afnemen als een service is dat je volledig ontzorgd wordt. Als je de webshop zelf host dan heb je vaak te maken met meer flexibiliteit en kom je minder snel beperkingen tegen. Kortom, ook dit is een belangrijke afweging waar wij graag bij helpen. 

Een advies op maat

Zoals je ziet zijn er veel vraagstukken waar wij eerst graag met je over nadenken of brainstormen. Na de e-fulfilment sessie ontvang je een verslag van de besproken punten en geven we een kostenindicatie.

Door onze ervaring kunnen wij meedenken welk platform wel of niet aansluit bij de besproken wensen. Een tipje van de sluier: Shopify is handig als je geen eigen hosting wil, maar minder geschikt als je veel producten hebt. WooCommerce is een perfect platform voor B2C en je al een WordPress site hebt, maar WooCommerce ondersteunt geen prijslijsten, dus is minder geschikt voor B2B. Je budget speelt natuurlijk ook een grote rol in de uiteindelijke keuze. Hoewel er veel meer mogelijkheden zijn, richten we ons in deze factsheet  ‘Wat is het beste e-commerce platform’, tot de 6 meest voorkomende typen webshopsoftware oplossingen: 

Voor Advisie maakt het platform niets uit, het belangrijkste is dat wij weten wat we gaan uitwisselen. Wil je ook graag de eerste stap zetten naar een koppeling tussen Exact Globe en je webshop? Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze adviseurs: