Door Samanta Pijl
12 minuten

Sociaal en zakelijk contact vindt tegenwoordig steeds meer online plaats. Of het nu gaat om vrienden die vakantiefoto’s met elkaar delen op Facebook of ondernemers die hun netwerk onderhouden op LinkedIn: men maakt volop gebruik van online communicatiemiddelen. In een eerder blog gaf ik aan dat het voor zorgverleners belangrijk is contact te onderhouden met cliënten. Iets dat gemakkelijk kan via social media en uw website. Ik gaf u zes tips om dit te realiseren. Nu ga ik dieper in op de tweede tip, uw online vindbaarheid verbeteren. De term zoekmachineoptimalisatie (SEO) speelt hierbij de hoofdrol. Lees verder als u benieuwd bent wat u als zorgondernemer kan doen om beter gevonden te worden door cliënten.


Online vindbaarheid

Laat ik beginnen met een terugblik op het blog met de zes tips. Hierin beschreef ik dat de website het uithangbord is van uw organisatie. Uw (toekomstige) cliënten zijn online. Zij hebben waarschijnlijk social media accounts en zoeken voor hen relevante informatie op internet. Social media in de zorg is een hot topic, net zoals online vindbaarheid. Op het moment dat cliënten informatie zoeken, wil jij als zorgondernemer dat jouw website als eerst in beeld verschijnt. Zo bent u degene die zijn expertise, kennis en ervaringen met hen deelt en denken zij sneller aan u als zij daadwerkelijk zorg nodig hebben. Die website moet dan wel geoptimaliseerd zijn, zo zal uw organisatie online beter gevonden worden. 

Patient journey

In de moderne marketing wordt over de ‘buyer journey’ gesproken, de reis die een potentiële klant maakt voordat hij overgaat tot een aankoop. Zorgvisie schrijft in een artikel over zorgmarketing over de patient journey. Oftewel de reis die patiënten maken om tot een beslissing over de voor hen geschikte zorg te komen. Voordat u uw website onder handen neemt, brengt u deze patient journey in kaart. Naar wat voor informatie zoekt de cliënt? Waar zoekt hij antwoorden op zijn vragen en welke zoekwoorden gebruikt hij daarbij?

Keywords

Om uw website beter vindbaar te maken op Google moet u weten welke zoekwoorden (ook wel keywords) jouw cliënten gebruiken. Wat typen zij in? Zoeken zij met probleem beschrijvende woorden of juist woorden die gericht zijn op de oplossing? Maak een lijst van deze keywords (dit kunnen ook korte zinnen zijn) en selecteer de woorden die op jouw expertise aansluiten. Deze woorden zijn de basis van de teksten op uw website.

Zoekmachineoptimalisatie

Nu u weet hoe de reis van jouw cliënten verloopt en welke zoekwoorden zij gebruiken om een oplossing voor hun probleem te vinden, kunt u beginnen aan het optimaliseren van jouw website. Zorg dat iedere pagina van uw site op één of twee keywords gericht is. Zo zal Google de pagina als zeer relevant voor die keywords beschouwen en deze hoger in de resultaten plaatsen. Veel keywords op één pagina noemen lijkt slim, maar zorgt juist dat deze lager geplaatst wordt. Het is daarnaast belangrijk om keywords in headers te noemen. H1 en H2 headers zijn voor zoekmachines de kapstok van een pagina en dus zeer belangrijk voor de ranking ervan. Zorg dat je afbeeldingen voorziet van een alt-tekst inclusief keywords. Zo worden ook uw afbeeldingen gevonden op relevante keywords.

Online zorgondernemer

Online onderdelen van uw zorgonderneming zoals de website en social media accounts zorgen ervoor dat u gevonden wordt door en bereikbaar bent voor cliënten. Dit zijn stappen in het proces van zorgverlener naar zorgondernemer. Volg ons op LinkedIn om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in de zorg.

Meer weten over dit onderwerp?
Bel ons op +31 (0)35 60 36 500 of stuur een bericht.