Haval produceert jaarlijks meer dan 5.000.000.000 disposables en verpakkingen voor groothandels en producenten in de foodindustrie. Dat vraagt natuurlijk om een volledige integratie van de financiële, logistieke en productiestromen en digitalisering van het inkoopproces en de financiële verslaglegging. Maar dat was niet altijd zo vanzelfsprekend. Henri Kanters, Operations Manager bij Haval, aan het woord. Flinke groei
Jaarlijks produceren we bij Haval meer dan 5.000.000.000 producten – disposables en verpakkingen – puur en alleen voor de foodmarkt. Innovatie, foodsafety en kwaliteit zijn daarbij belangrijke waarden voor ons bedrijf. Ooit waren we nog klein en was onze bedrijfsvoering overzichtelijk. Voor de logistiek en de productie konden we prima uit de voeten met Excel, voor de facturatie hebben we eind jaren 80 de overstap gemaakt naar Exact voor DOS, wat later natuurlijk Exact voor Windows werd. Toen we eenmaal flink gingen groeien, bleek dat werken met Excel niet ideaal te zijn, er ging nogal eens iets mis. Verkooporders werden vergeten of niet gefactureerd, onze voorraadbehoeften waren niet in beeld. Kortom, het was niet meer te overzien.
Professionaliseringsslag
Toen ik – na een paar jaar andere ervaringen te hebben opgedaan – terugkwam bij Haval als Operations Manager, was mijn eerste opdracht dan ook om een professionaliseringsslag te maken. Automatisering was daar natuurlijk onderdeel van. We deden nog steeds alleen de facturatie in Exact en ik vond het tijd om op zoek te gaan naar een geïntegreerde oplossing, waarin – naast de financiële administratie – ook een plaats was voor de logistieke en productiestromen, aangevuld met digitalisering van het inkoopproces en waaruit we bovendien waardevolle managementinformatie konden halen.
Een goede klik
In 2015 voelden we direct een goede klik. Eind van dat jaar besloten we een situatieanalyse te laten uitvoeren. Er zijn uitgebreide gesprekken gevoerd. Door de bestaande situatie te combineren met de eisen en wensen die wij stelden aan een toekomstig pakket, is daar een voorstel uitgekomen. We hebben de stap gemaakt naar Exact Globe en Exact Synergy Enterprise voor de financiële, logistieke (inkoop, verkoop, voorraad) en productieadministratie. Voor ons invoicemanagement zijn we gebruik gaan maken van ScanSys en dankzij de interactieve rapportagesoftware van Sumatra hebben we realtime inzicht in alle processen. Zo zijn we gekomen tot een moderne en toekomstbestendige totaaloplossing, waarmee de betrouwbaarheid van de stromen tussen inkoop, verkoop, levering en facturatie voor honderd procent is gedekt.
Geen papieren tijger
Vaak komt een keuze voor een dealer ook voort uit het gevoel dat je hebt bij een bedrijf en de mensen die daar werken. We hadden bij het eerste gesprek al een goede klik met Walther van Gool, onze accountmanager. We zijn een mkb-bedrijf, met zestig mensen in dienst, we draaien 24/7. Als we ergens niet op zitten te wachten, is het een papieren tijger. We hebben een partner met een hands-on-insteek nodig, en die hebben we gevonden. We kijken naar wat er in de praktijk gebeurt en hoe we dat voor iedereen zo makkelijk mogelijk kunnen maken.
Resultaat
In alle jaren is ons vertrouwen nooit geschaad. Als er al eens iets is, zoeken ze dat direct voor ons uit. Ja, ik kan echt zeggen dat we samen een mooi resultaat neer hebben gezet waar iedereen blij mee is en waarvan het einde nog niet in zicht is.