Satelliet Meubelen werkte met een verouderde productconfigurator en zocht naar mogelijkheden om hun bedrijf klaar te stomen voor de toekomst. Joris Heijltjes, Managing Director bij Satelliet Meubelen en Edwin Waegemakers, Business Solutions Architect vertellen waarom ze gekozen hebben voor de samenwerking en hoe dat bevalt.
Gastvrijheidsbeleving
Satelliet Meubelen is al bijna vijftig jaar dé specialist in gastvrijheidsbeleving en levert onderscheidend horeca-, project- en zorgmeubilair van topkwaliteit. Het is een grote Nederlandse mkb-onderneming die overal waar mensen even de tijd nemen voor een hapje en drankje sfeer toevoegt met haar meubilair. Dat doen zij met zo’n 120 mensen, vanuit verschillende vestigingen: de hoofdvestiging in Breda, showrooms in Amsterdam, Breda en Dalfsen, en een logistiek centrum in Rijen. Ook kent Satelliet Meubelen een aantal samenwerkingsverbanden met internationale partijen.
Satelliet Meubelen heeft een lange termijn partner gevonden.
Eén keer migreren en daarna gewoon meegroeien
Joris: “Zo’n vijf jaar geleden voldeed de toenmalige productconfigurator niet meer aan onze wensen. Het was te beperkt, moeilijk te beheren, en we waren te afhankelijk van de leverancier. We stonden dus voor de uitdaging om een betere oplossing te vinden. We zijn toen de markt gaan verkennen en op zoek gegaan naar aanbieders van een goede productconfigurator.”
De software van TRIMIT, een Independent Software Vendor (ISV), levert specifieke software voor de mode, meubelbranche. We kunnen het systeem eenvoudig zelf onderhouden. De lijnen van naar TRIMIT en Microsoft zijn kort; als er issues zijn, kunnen die relatief makkelijk getackeld worden. “Dat waren voor ons de doorslaggevende factoren om voor de samenwerking te kiezen”, aldus Joris.
Satelliet Meubelen heeft een lang termijn partner gevonden.
Toekomstbestendig
Edwin: “Bovendien ging automatisering, zoals dat overal het geval is, een steeds grotere rol spelen bij het goed laten verlopen van onze processen en bij het vergroten van ons onderscheidend vermogen. We hebben toen het Solutions Team opgericht. Met vijf collega’s zorgen we dat door middel van automatisering en procesoptimalisatie Satelliet Meubelen toekomstbestendig is.
Goede balans
“Het feit dat we zo veel mogelijk zelf willen doen, zorgde in het begin even voor wat strubbelingen in de samenwerking. Gelukkig is dat inmiddels verholpen”, vervolgt Edwin. “We hebben een goede balans gevonden in de dingen die we zelf doen – denk aan het creëren van een rapport of het toevoegen van een veldje in een formulier – en de specifieke werkzaamheden die we uit handen geven aan de experts. Als er bijvoorbeeld diep onder de motorkap iets gewijzigd moet worden, laten we dat aan hen over.”
Fijne samenwerking
“We zijn heel tevreden over de mensen waar we mee samenwerken, zegt Edwin ten slotte. “Zo heeft Marjo Hertogh, NAV-consultant, voor ons specifiek een aantal verbetervoorstellen gedaan. De goederenontvangst bij ons logistiek centrum was bijvoorbeeld erg arbeidsintensief. We moesten veel handelingen uitvoeren waardoor de foutkans toenam. Door dit proces anders in te richten, kunnen we hetzelfde werk nu bij wijze van spreken met één druk op de knop doen, en komen er minder fouten voor. Zo heeft ze heel proactief bijgedragen aan het optimaliseren van ons proces. Maar ook de samenwerking met Monica, Sula en John verloopt zoals je dat van een professionele club mag verwachten. We ervaren een fijne samenwerking. Er wordt snel gereageerd en het team bestaat uit kundige mensen die ook inhoudelijk met ons systeem bezig zijn.’