Door Samanta Pijl
5 minuten

Als we het over e-commerce hebben dan denken we eigenlijk allemaal aan B2C e-commerce platformen zoals Bol.com, Coolblue, Wehkamp of Zalando die leveren aan particulieren. Maar de trend van B2B én B2C e-commerce zet door. Wat het is, hoe u dit doet en aan welke voorwaarden u moet voldoen om hiermee te starten leest u in dit blog.

Groothandelaren doen al langer aan B2B én B2C e-commerce; waarom zou u uw producten of diensten die u eerder alleen direct aan B2C klanten verkocht, ook niet aanbieden aan B2B klanten? Steeds meer dienstverleners zien de meerwaarde in van het aanbieden van diensten of producten via portalen. Deze portalen zijn e-commerce omgevingen waarin diensten of producten ook aan andere doelgroepen worden aangeboden en zo dus extra afzet creëren. 


Wat zijn de voorwaarden om aan B2B e-commerce te beginnen?

Wil u uw producten of diensten aanbieden via e-commerce dan zijn er een aantal dingen waar u rekening mee moet houden. Allereerst is het natuurlijk van het grootste belang dat uw portal gekoppeld is aan een voorraadsysteem of een Enterprise Resource Planning (ERP). Dit systeem geeft realtime de voorraad aan op uw portal. Zo weet een klant altijd of iets op voorraad is (en of het dus snel geleverd kan worden), of dat hij even moet wachten.

Een portal kunt u, naast e-commerce activiteiten, ook voor veel andere dingen inzetten. Denk bijvoorbeeld aan het digitaliseren van klantcontact, het retourproces (RMA), klachtenregistratie of uw klanten inzicht geven in bestel-en factuurhistorie.

Een B2B portal kunt u ook op verschillende manier inzetten; denk bijvoorbeeld aan inzicht geven op openstaande posten, bestel-en factuurhistorie, het opvragen van documenten (bijvoorbeeld pakbonnen) of het inplannen van een (service) afspraak.

Gebruiksvriendelijke portals met een responsive design

Naast het tonen van accurate voorraad standen, moet de portal of webshop ook gebruiksvriendelijk zijn en een responsive design kennen. Steeds meer klanten bestellen vanaf een tablet of telefoon. Dan is het van belang dat de webshop mee-schaalt met het formaat van het device en goed zichtbaar is voor de bezoeker.

Opkomst van ketensamenwerking en ketenoptimalisatie

Wat ook meespeelt bij de opkomst van van groothandelaren die zelf een e-commerce shop openen is ‘ketenoptimalisatie’ en ‘ketensamenwerking’. Consumenten zijn door de komst van internet en het grote aanbod van diverse spelers veelal op zoek naar de goedkoopste aanbieder. Een antwoord daarop is het minimaliseren van stappen in de keten en groothandelaren die zelf het heft in handen nemen en een webshop te starten.

Daarnaast zorgt digitalisering ervoor dat partners gemakkelijker met elkaar kunnen samenwerken als zij (delen van) hun systemen aan elkaar kunnen koppelen en bijvoorbeeld voorraad informatie met elkaar kunnen delen.

Groothandel biedt direct zijn producten en diensten aan B2C klanten

We hebben het gehad over uw B2C producten aanbieden aan B2B klanten maar andersom kan natuurlijk ook. Bij onze groothandel klanten zien we steeds vaker dat zij een e-commerce shop toevoegen om zo ook hun producten of diensten aan te bieden aan B2C klanten. Een aantal van deze klanten heeft al een B2B portal en wil hun online aanbod verder uitbreiden naar B2C klanten.

Exact koppelen aan uw e-commerce portal?

Werkt u met Exact software, bijvoorbeeld Exact Globe of Exact Synergy en wilt u graag (een deel van) uw Exact omgeving beschikbaar stellen voor uw relaties voor het inzien, aanpassen of opvragen van informatie? Onder de naam Advisie Solutions ontwikkelen wij generieke Add-on's voor Exact Globe en Exact Synergy. Deze Add-on's zorgen ervoor dat uw software nog beter aansluit bij uw organisatie en processen.

Met de Portal Builder add-on kunt u op veilig en eenvoudige informatie uit Exact beschikbaar maakt voor (externe) relaties. 

De Webshop Connector add-on  zorgt dat onder andere klant-, artikel-, prijs- en voorraad informatie vanuit Exact Globe realtime beschikbaar zijn in uw e-commerce webwinkel.

 

 

Meer weten over dit onderwerp?
Bel ons op +31 (0)35 60 36 500 of stuur een bericht.