Nieuwes trend voor de B2B en B2C
Als we het over e-commerce hebben dan denken veel mensen aan E-commerce voor B2C platformen zoals Bol.com, Coolblue, Wehkamp of Zalando die producten leveren aan particulieren. De trend van B2B en B2C e-commerce zet zich echter verder door!
Groothandelaren doen al langer aan B2B én B2C e-commerce; waarom zou je jouw producten of diensten die je eerder alleen direct aan B2C klanten verkocht, ook niet aanbieden aan B2B klanten? Steeds meer dienstverleners zien de meerwaarde in van het aanbieden van diensten of producten via portalen. Deze portalen zijn e-commerce omgevingen waarin diensten of producten ook aan andere doelgroepen worden aangeboden en zo dus extra afzet creëren. Hoe je dit doet en aan welke voorwaarden moet je eigenlijk voldoen om hiermee te starten? Dit lees je in dit blog!
Wat zijn de voorwaarden om aan e-commerce voor B2B te beginnen?
Wil je jouw producten of diensten aanbieden via e-commerce dan zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden. Allereerst is het natuurlijk van het grootste belang dat jouw portal gekoppeld is aan een voorraadsysteem of een Enterprise Resource Planning (ERP). Dit systeem geeft realtime de voorraad aan op jouw portal. Zo weet een klant altijd of iets op voorraad is (en of het dus snel geleverd kan worden) of dat hij even moet wachten.
Een portal kun je, naast e-commerce activiteiten, ook voor veel andere dingen inzetten. Denk bijvoorbeeld aan het digitaliseren van klantcontact, het retourproces (RMA), klachtenregistratie of jouw klanten inzicht geven in bestel -en factuurhistorie. Een B2B portal kun je ook op verschillende manier inzetten; denk bijvoorbeeld aan inzicht geven op openstaande posten, bestel -en factuurhistorie, het opvragen van documenten (bijvoorbeeld pakbonnen) of het inplannen van een (service) afspraak.
Gebruiksvriendelijke portals met een responsive design
Naast het tonen van accurate voorraadstanden, moet de portal of webshop ook gebruiksvriendelijk zijn en een responsive design kennen. Steeds meer klanten bestellen vanaf een tablet of telefoon. Dan is het van belang dat de webshop mee-schaalt met het formaat van het device en goed zichtbaar is voor de bezoeker. Tenslotte wil je dat alle producten gemakkelijk door de bezoeker te vinden zijn, dit kun je doorvoegen door een logische menu-strucuur te hanteren die gemakkelijk te navigeren is.
Opkomst van ketensamenwerking en ketenoptimalisatie
Wat ook meespeelt bij de opkomst van van groothandelaren die zelf een e-commerce shop openen is ‘ketenoptimalisatie’ en ‘ketensamenwerking’. Consumenten zijn door de komst van internet en het grote aanbod van diverse spelers veelal op zoek naar de goedkoopste aanbieder. Een antwoord daarop is het minimaliseren van stappen in de keten en groothandelaren die zelf het heft in handen nemen en een webshop te starten.
Daarnaast zorgt digitalisering ervoor dat partners gemakkelijker met elkaar kunnen samenwerken als zij (delen van) hun systemen aan elkaar kunnen koppelen en bijvoorbeeld voorraad informatie met elkaar kunnen delen.
Groothandel biedt direct zijn producten en diensten aan B2C klanten
We hebben het gehad over jouw B2C producten aanbieden aan B2B klanten maar andersom kan natuurlijk ook. Bij onze groothandel klanten zien we steeds vaker dat zij een e-commerce shop toevoegen om zo ook hun producten of diensten aan te bieden aan B2C klanten. Een aantal van deze klanten heeft al een B2B portal en wil hun online aanbod verder uitbreiden naar B2C klanten.
Exact koppelen aan jouw e-commerce portal?
Werk je met Exact software, bijvoorbeeld Exact Globe of Exact Synergy en wil je graag (een deel van) je Exact omgeving beschikbaar stellen voor jouw relaties voor het inzien, aanpassen of opvragen van informatie? Onder de naam Advisie Solutions ontwikkelen wij generieke Add-on's voor Exact Globe en Exact Synergy. Deze Add-on's zorgen ervoor dat jouw software nog beter aansluit bij jouw organisatie en processen.
Meer inspiratie ontvangen?
Leuk dat je ons blog hebt gelezen! Als je geïnspireerd bent en graag in de toekomst meer van ons wilt ontdekken, waarom dan niet vrijblijvend inschrijven voor onze nieuwsbrief? Zo krijg je elk kwartaal het nieuwste en meest boeiende nieuws rechtstreeks in je inbox!