Door Advisie
5 minuten

Van Exact voor DOS naar Exact Globe en de toekomstplannen

Sommige bedrijven werken al  ruim 25 jaar met Advisie samen. Dat is lang! Wat voor verhaal zit daarachter? Wat maakt het dat de samenwerking al zo lang goed gaat? Ging het altijd goed of zijn er mijlpalen geweest waar de samenwerking voor een uitdaging stond? Wij zijn op zoek gegaan naar het verhaal achter de samenwerking en vonden specialisme, vakmanschap en passie. Software is bijzaak, de relatie is hoofdzaak.

‘Er is er maar één die het kan en dat is Haveman’. De slogan ontstaat spontaan tijdens het gesprek dat plaatsvindt in het kantoor van Carel Glatz, algemeen directeur bij Haveman Edelmetaal, en Marc Tuijp, aankomend algemeen directeur. Samen met Mark de Waard, algemeen directeur van Advisie, wordt er teruggekeken op 25 jaar samenwerking.

Het voelt niet als 25 jaar, want alles loopt zo soepel dat het specialisme dat Haveman uitvoert de boventoon voert. Het is vakmanschap, software staat hier ver van af, maar om de bedrijfsvoering ook als vakman uit te voeren is er in die 25 jaar wel het een en ander veranderd op softwaregebied.


De revolutie van Exact en personeel

Carel en Marc, zij voeren de leiding over het 30-koppige team van Haveman. Samen met Mark de Waard maken zij een sprong in de tijd en halen herinneringen op. Herinneringen aan de eerste stap richting procesoptimalisatie en automatisering, want daar waren ze in 1996 hard aan toe! Mark de Waard was net zijn eigen bedrijf gestart en kwam via zijn buurman in gesprek met Carel.

Mark begint: “Samen met Carel zijn we gaan kijken of we een oplossing in Exact voor DOS konden maken om de fabriek aan te sturen.

In het financiële deel was wel vertrouwen, maar de hele aansturing van de fabriek met productieopdrachten was nieuw. Daarnaast wilden ze ook gecertificeerd worden voor ISO 9000, dus we moesten aan de bak”. Carel: ”Er moesten ook pc’s komen, en bekabeling. Er was nog helemaal niets. We kwamen van de zogenaamde ‘domme terminal’ en de eerste stap in automatisering moest gezet worden. Gelukkig kende Mark iemand die ook dat allemaal kon leveren, dus na deze ‘revolutie’ kon het nieuwe werken beginnen.

Maar de revolutie was niet het aanleggen van een netwerk en het nieuwe werken met Exact voor DOS, het meekrijgen van al het personeel in deze verandering was de grootste uitdaging. Mark de Waard pakte dit pragmatisch op en schreef de teksten voor het gebruik letterlijk uit, zodat iedereen wist welke stappen er gezet moesten worden”. Eén van aspecten in de samenwerking die zo wordt gewaardeerd door Carel en Marc. Meedenken en meewerken, alles om het te laten slagen.

Voorbeelden van werk van Haveman: ringen, auto en wielen koets

 

Crystal Report

Het begon dus met Exact voor DOS, dat werd Exact voor Windows en toen Exact Globe. Daar werken ze bij Haveman nog steeds mee. “Met de aanvulling van Crystal report op Exact Globe beheren wij het proces van begin tot eind. Als er een opdracht binnenkomt maken we hier in Crystal report een fabrieksopdracht van. Hier staat precies op wat er moet gebeuren. Daarna gaat het als pakbon naar de klant. Crystal report is geïntegreerd in de Exact licentie. Voor de ISO-certificering kon ik niet de juiste gegevens uit Exact halen, maar met Crystal report wel, dat scheelt een hoop werk en heeft een heleboel opgeleverd”, aldus Carel. We kijken nu naar de volgende innovatie voor dit proces. 

Dit alles is begeleid door een consultant van Advisie die er nog steeds werkzaam is. “Als er iets is hoef ik maar te bellen en het wordt gefikst, dat is in die 25 jaar altijd zo geweest en dat voelt heel vertrouwd. Eigenlijk hoort de consultant ook bij ons als vaste man, zo voelt het”.

Klanten en strategie

Je verwacht het niet meteen als je komt aanrijden bij Haveman in Voorburg, maar de gouden koets van het koninklijk huis wordt verguld door hen. Ook de sieraden van particuliere klanten of de handklepjes van de tassenruimte in een Boeing 747 van Saoedi Airlines. Van groot tot klein tot klein, het kan allemaal.

Carel: “De strategie was dan ook altijd; alles aannemen! We bieden verschillende bewerkingen aan en wat we doen is echt een specialisme in de markt. Dat wat de klanten nodig hebben, vinden ze echt alleen hier. Regelmatig komen mensen gewoon binnenlopen met een sieraad of iets anders dat verguld moet worden. Dat geeft reuring maar ook zekerheid”. De klanten weten Haveman dus goed te vinden. Toch slaat ook Haveman de weg van de toekomst in, waarbij er wellicht ook ruimte is voor nog meer automatisering in de processen. Hiermee kan het nieuwe management zijn tijd besteden aan acquisitie en optimalisatie.

"Als er iets is, dan wordt het gefikst,
dat is in die 25 jaar altijd zo geweest." 

Carel Glatz | Algemeen directeur


Toekomstplannen

Marc volgt Carel in de nabije toekomst op. Dat brengt de nodige verandering met zich mee. Om dit goed te doen nemen ze de tijd voor deze overname.

Marc vertelt: “We willen blijven meegroeien met de markt, qua automatisering is alles goed voor elkaar, qua processen in de fabriek gaat het ook goed. Bepaalde processen kunnen we nog niet, maar het is afwegen of we daar in de toekomst in mee gaan. We willen vooral doen waar we goed in zijn en dat gaat al heel lang goed. Maar we zullen er altijd alles aan doen onze klanten te behouden. In de toekomst willen we kijken of we ook met Exact Synergy kunnen gaan werken. Met een CRM-systeem kan ik de achterdeur beter dichthouden en heb ik alles op één plek. Het zou in ieder geval passen in de samenwerking die er altijd is geweest, moderniseren is de toekomst!”.

Over Haveman

Sinds 1951 is Haveman Edel­metaal gevestigd in Voorburg. Zij zijn gespecialiseerd in elektrolitische en chemische oppervlaktebehandelingen van producten en metalen. Zij dragen in belangrijke mate bij in de duurzaamheid en de functionaliteit van producten. Te denken valt aan corrosiebescher­ming, slijtvastheid, hardheid, slagvastheid, verfraaiing en zeer veel andere eigenschappen die de bruikbaarheid van het product bepalen of verhogen. www.haveman-edelmetaal.nl/

 

Ben je geïnspireerd door het verhaal?

En wil je met Arie van Leeuwe, account verantwoordelijk voor Haveman, sparren over innovaties voor jouw organisatie? Neem gerust contact met hem op: Hij luistert, stelt de juiste vragen en kijkt vervolgens samen wat mogelijk is. 

 

 

 

 

 

Nog meer klantverhalen

Verwol
Van Dun Advies
Vaess