Door Advisie
12 minuten

Tijdens Exact Live gaf Anthony Dorlandt een presentatie over e-commerce en e-fulfilment. Heeft u de presentatie gemist of wilt u het gewoon nog eens nalezen? Lees hier alle details van de presentatie.

De presentatie gaat over e-commerce en e-fulfilment en daarbij ligt de focus op de afhandeling van het volledige logistieke proces. Het proces van e-fulfilment loopt van de verkoop van het product tot aan het leveren van het product bij de klant. Het maakt hierbij niet uit of het gaat om een offline of online verkoop.

visualisatie van de verschillen tussen single, multi, cross en omni channels

De klant van tegenwoordig

De klant van vandaag is veel meer online aanwezig dan voorheen. Wanneer uw tv stuk gaat, wacht u niet meer tot u in het weekend naar de elektronicawinkel bij u om de hoek kunt gaan. Nee, u kijkt waarschijnlijk dezelfde avond nog online. In een fysieke winkel heeft u slechts keuze uit een aantal televisies die binnen uw budget vallen. Online vergelijkt u meerdere online winkels en tientallen televisies. U kiest vervolgens de goedkoopste webshop, die morgen nog kan leveren. Als een webshop een product niet op voorraad heeft of niet op tijd kan leveren, dan haken klanten af en bestellen ze ergens anders. De klant is veeleisender en heeft hoge verwachtingen. De grotere webshops bepalen hierbij de norm. Wanneer u eerder bij een grote partij bestelde die de volgende dag kon leveren, verwacht u di ook van andere webshops. Het maakt niet uit of de klant zakelijk of particulier is, de klant van tegenwoordig kijkt naar eigenschappen zoals voorraad, levertijden, prijzen en klantenservice.

Trends

De trend van nu is dat steeds meer webshops zelf geen magazijn en voorraad hebben. Deze shops maken afspraken met hun leveranciers en kunnen dan gebruik maken van de voorraad van de leverancier. Het hebben van een eigen voorraad is duur en een webshop kan nooit alle verschillende producten zelf op voorraad hebben. Wanneer u goede afspraken maakt met de leverancier, kunt u in de webshop wel alle producten tonen. Hierdoor hebben de webshops een grotere voorraad en een breder assortiment, maar de kosten worden beperkt. De webshop zorgt voor de verkoop van producten en de leverancier zorgt voor het leveren van de bestelling. De bestelde producten kunnen zo binnen een dag bij de klant geleverd worden: ‘Next day delivery’. Of misschien wel ‘Same day delivery’. Dit wordt ook wel ‘dropshipment’ genoemd. 

Waar een webshop vroeger voldoende had aan standaard verkoopprijzen, zijn tegenwoordig prijslijsten en prijsafspraken veel belangrijker geworden. In een softwarepakket als Exact Globe is dit prima in te richten. Tegenwoordig zien we dat ‘dynamic pricing’ ook een echte trend aan het worden is. Bij ‘dynamic pricing’ worden de prijzen van concurrerende webshops vergeleken. Wanneer een concurrerende shop een vergelijkbaar product goedkoper aanbiedt, dan moet u in staat zijn om de prijzen in uw shop aan te kunnen passen. Zo biedt uw webshop altijd de scherpste prijs. Wanneer klanten producten elders goedkoper zien, haken ze uiteindelijk af.

Lees ook: 


Omnichannel

Overal aanwezig zijn wordt steeds belangrijker. Vroeger hadden we single channel, de klant kocht iets in de winkel en er was geen online platform. Later werd het multichannel. De klant kon dan zelf bepalen waar hij het product bestelde. Dit kon in de winkel, maar ook per telefoon of online. Wanneer er een defect was, kon de klant alleen terecht bij het kanaal waar hij het product had aangeschaft. Dus met een online bestelling kon de klant niet naar de winkel.

Tegenwoordig kunnen we schakelen tussen alle kanalen tijdens het bestellen. U kunt bijvoorbeeld met uw tablet een product uitzoeken, met de computer de betaling doen en telefonisch nog een wijziging doorvoeren. Stel, u bent op zoek naar een nieuw paar schoenen in een schoenenwinkel. Helaas is uw maat niet op voorraad in de winkel, maar de verkoopster geeft aan dat ze de schoenen wel voor u kan bestellen. U kunt zelfs nog aangeven waar u het product wilt ophalen. U betaalt bij de kassa en de bestelling is gedaan. Het klinkt heel gewoon, maar u schakelt op dat moment wel tussen de verschillende kanalen. Offline wordt ineens een online bestelling. De klantbeleving moet per kanaal natuurlijk hetzelfde blijven. Dezelfde ‘look-and-feel’ en dezelfde prijzen spelen hierbij een belangrijke rol.

Wanneer een winkel kiest voor omnichannel, is het van belang dat de Exact omgeving naadloos geïntegreerd is met de webshop. De transsectionele data zoals verkooporders, facturen en credits moeten worden gesynchroniseerd tussen de webshop en de Exact omgeving. Daarnaast moeten stamgegevens zoals producten, klanten prijzen en voorraad continue ververst worden vanuit Exact in de webshop. 
Advisie is de enige Exact partner die de interactie tussen webshop en Exact omgeving flexibel kan regelen. Met de verschillende producten heeft u een totaaloplossing die uw webshop naadloos integreert met uw Exact omgeving.

Lees ook: 



Meer weten over dit onderwerp?
Bel ons op +31 (0)35 60 36 500 of stuur een bericht.