Door Samanta Pijl
8 minuten

Voor zorgverleners is in contact komen en blijven met cliënten van groot belang. In mijn vorige blog benoemde ik dat cliënten tegenwoordig steeds meer zelf de regie over hun zorgproces nemen. Zij gaan via internet zelf op zoek naar antwoorden op vragen, sluiten zich aan bij groepen op sociale netwerken waar zij hun ervaringen delen met anderen en volgen nieuws dat voor hen relevant is op de voet. Zij nemen veel informatie tot zich, maar dit is niet altijd de juiste informatie. Daarom is het belangrijk om als zorgverlener in contact te blijven met cliënten en de juiste informatie te delen. Bovendien wilt u hen goed begeleiden in hun zorgproces en een goede uitstraling naar toekomstige cliënten en de buitenwereld toe uitdragen. Kortom, u wilt de waarde van jouw zorgorganisatie laten zien. Dat betekent dat je moet zijn op de plek waar je cliënten zich bevinden. In dit blog geef ik zes tips om in contact te blijven met cliënten en de waarde van jouw onderneming voor hen te vergroten.

Tip 1: Optimaliseer uw website

Uw website is het uithangbord van je organisatie. Op de website vinden bezoekers informatie over uw organisatie en deel u uw ervaringen uit de branche in een blog of nieuwspagina. Door pagina’s van uw website makkelijk vindbaar te maken op Google leidt u bezoekers naar de informatie die ze zoeken. Kom bezoekers tegemoet door het hen makkelijk te maken contact op te nemen. Dit doet u door contactformulieren op bepaalde pagina’s te plaatsen of de mogelijkheid te integreren om live met medewerkers te chatten.

Tip 2: Verstuur regelmatig nieuwsbrieven

In een nieuwsbrief kunt u korte nieuwsberichten en de agenda van zorg gerelateerde evenementen kwijt. Hiermee informeert u cliënten over waar u als zorgverlener mee bezig bent en wat mogelijk interessante evenementen zijn om te bezoeken. Mensen melden zich alleen aan voor deze nieuwsbrief als zij daadwerkelijk geïnteresseerd zijn en dus verwachten zij inhoudelijk goede informatie. Verstuur een nieuwsbrief frequent bijvoorbeeld wekelijks of om de week. Maak de nieuwsbrief zo veel mogelijk op maat: stuur geen berichten die voor een bepaald type cliënt niet relevant is. Doe je dit wel dan zal je snel een veelvoud aan uitschrijvers hebben.

Tip 3: Zorg dat je aanwezig en vooral actief bent op social media

Zoals in het eerdere blog over social media naar voren kwam, is aanwezigheid op platformen als LinkedIn, Facebook en Twitter een effectieve manier om met jouw doelgroep te communiceren. Via accounts op deze sociale netwerken verspreid je informatie en kun je vragen beantwoorden. Cliënten komen nu eenmaal liever in contact met mensen dan met bedrijven en op sociale media kan jouw organisatie als mens naar buiten treden. Meld medewerkers bijvoorbeeld aan op LinkedIn groepen als Dutch Health Network of Jeugdzorg 2.0, laat hen Facebook pagina’s als Nationale Zorg Gids en Zorg Portaal liken of volg accounts als Zorg voor beterZorgkaart Nederland en Digitale Zorg Gids op Twitter. Laat hen actief in discussies meedoen of zelf vragen stellen. Draag op Twitter onderwerpen aan door hashtags te gebruiken.

Tip 4: Plaats informatieve video’s op YouTube

Soms is een onderwerp lastig in een blog, nieuwsbericht of LinkedIn post te vatten en kan een video iets veel duidelijker uitleggen. YouTube is het ideale kanaal om video’s op te plaatsen. Kies de juiste categorieën en plaats deze video’s ook op je website of post regelmatig een informatieve video op social media. Reageren en discussiëren is erg makkelijk op YouTube dus dat is een slimme manier om in contact te komen met cliënten. Let er wel op dat amateuristische filmpjes de reputatie van uw onderneming en de mate waarin video’s gedeeld worden negatief kan beïnvloeden.

Tip 5: Houd jouw ervaringen bij in een blog

Ik benoemde het al eerder, maar het bijhouden van een blog is de ideale manier om jouw kennis en ervaring met je doelgroep te delen. Door verschillende onderwerpen aan te snijden spreek je verschillende doelgroepen of type cliënten aan. Deel uw expertise en laat zien dat je een waardevolle bijdrage levert aan de zorg. Geef uw toegevoegde waarde als zorgverlener aan en zorg dat alle zaken die je communiceert ook valide zijn. U moet hetgeen waar je over praat kunnen waarmaken. Hiervoor moet je organisatie niet alleen naar buiten toe, maar ook intern op orde zijn.

Tip 6: Onderhoud persoonlijk contact

Persoonlijk contact is natuurlijk het belangrijkste als het om zorg gaat. Onderhoud persoonlijk contact door regelmatig een gesprek te plannen als cliënten daar behoefte aan hebben. Persoonlijke e-mails versturen of bellen kan natuurlijk ook. Het organiseren van bijeenkomsten kan soms ook een manier zijn om contact met cliënten te versterken. U leert van hen omdat zij hun ervaringen delen, maar zij leren ook van elkaar.

Uw toegevoegde waarde?

Hoe laat u als moderne zorgondernemer uw toegevoegde waarde zien? Heeft u het idee dat uw de stap van zorgverlener naar zorgondernemer nog niet gemaakt hebt? Download dan onze whitepaper zorg hier onder.

Meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact op met onze expert. Samanta adviseert u graag over de mogelijkheden.